Varumärket Byon design startades i Göteborg och ägs idag av Sagaform AB. Nu tar inredningsvarumärket ett stort kliv in i den digitala världen genom att lansera en egen e-handel. Samtidigt passar man på att fräscha upp den grafiska profilen.
Vi har skapat en visuell värld fylld med referenser till Art Noveau och blinkningar till 70- och 80-talets grafiska uttryck. Expressiva typografiska uttryck kombinerat med en stark färgpalett, ett lekfullt bildmanér och en ny logotyp utgör grunden för den nya identiteten som också genomsyrar den digitala upplevelsen, säger Per Jörnlöv, AD på byrån Grebban som varit med och tagit fram profilen och e-handeln.
Och den nya e-handeln, som man kan se på byondesign.se, är minst sagt lekfull.
Det är en väldigt livlig e-handelssajt, är det en del av ert DNA?
Det är en del av Byons DNA, lekfullt, upp och ner och alltid lite extra. Precis så som vi vill vara, säger Sara Wernerby, marknadschef på Sagaform AB, till Ehandel.
Vi frågade också Sara Wenerby vad planen för den nya e-handeln är. Hur stor andel av försäljningen vill de att e-handeln ska stå för?
Byons nya e-handel ska till grunden vara en varumärkesplattform för att stärka Byons identitet på marknaden. Byon är ett sätt att leva, vilket vi vill förtydliga genom att dela med oss av färg och lekfullhet och Byon’s härliga livsfilosofi. På det här sätter vill vi också stärka varumärkets plats hos våra återförsäljare samt vår relation till våra slutkunder, säger Sara Wernerby.
Samtidigt har dock företaget en “online exclusive”-avdelning på den nya sajten, vilket förstås talar för lite extra kärlek till den egna e-handeln.
Byon är som sagt en del av Sagaform AB med varumärkena Sagaform och Byon, som i sin tur är en del av New Wave Group. Sagaform AB hade en total omsättning på 124 miljoner kronor under 2021, meddelar företaget.
Finns det planer på expansion till andra länder med e-handeln?
Ja, vi planerar att expendera inom Europa under hösten, med start i de nordiska länderna, berättar Sara Wenerby.
Den nya sajten är byggd med plattformen Centra och Grebban har agerat design- och utvecklingspartner.