Posten (PostNord) har fortfarande inte återhämtat sig helt efter kabelbranden som bröt ut hos IT-leverantören Evry för drygt en vecka sedan. Förutom att hemsidan legat nere har även vissa tjänster inom Postens brevverksamhet i Sverige påverkats.
På Posten.se går det just nu läsa att man jobbar för att lösa problemen, och räknar med att sidan kommer att vara i drift under veckan. Det som tar tid enligt Posten är att få säkerhetslösningen att fungera igen.
– PostNord samarbetar fortsatt intensivt med IT-leverantören Evry för att snarast säkerställa kvaliteten i säkerhetslösningarna och därmed även möjliggöra öppnandet av webbplatserna. Flera viktiga webbtjänster har successivt gjorts tillgängliga för kunderna och uppkomna leveransförseningar i Sverige kommer att vara inarbetade under veckan, skriver PostNord i ett pressmeddelande.
Vissa tjänster igång igen
Sedan helgen fungerar kommunikationen med Postens 1 600 ombud i Sverige. Något som innebär att kunder återigen kan hämta ut försändelser som krävt utökad ID-kontroll. Även postförskott kan nu hämtas ut och sms-aviseringen av försändelser fungerar också.
– Tjänster för att spåra brev och paket gjordes på nytt tillgängliga i koncernens marknader redan under fredagen den 3 januari. Under början av veckan väntas login-funktionerna till ePosthuset och Netbutikken i den danska postverksamheten åter vara i drift.
På tillfälliga startsidor för Posten.se, Post.dk och Postnordlogistics.com finns även kundinformation och länkar till tjänster som successivt har kunnat sättas i drift. Enskilda tjänster kan komma att ha viss nedsatt funktionalitet under ytterligare tid.
– Tack vare extra bemanning under helgen har aktuella försändelser nu börjat levereras och uppkomna förseningar väntas vara helt inarbetade under veckan.
Källa: Press