I samband med Black Week förra året hamnade Cdon i blåsväder. En handlare, under namnet Mobileshop.se, på marknadsplatsen lurade kunder och skickade ut svarta kuvert med rabattkoder istället för varorna som handlats.
Cdon kastade senare ut både Mobileshop.se och ytterligare handlare efter en riskanalys. Samtidigt ändrades villkoren för fyra andra handlare. Man beslutade sig även för att ersätta de kunder som drabbats. Något som kostat Cdon åtskilliga miljoner.
Men hur lyckades Mobileshop.se dra konsumenterna vid näsan och få Cdon att reparera skadan ur egen ficka? Nu kan vi på Ehandel ha svaret.
I vanliga fall har Cdon utbetalning till sina tredjepartshandlare efter 14 till 30 dagar för de varor som sålts. I ett sådant scenario hade man enkelt kunnat frysa utbetalningarna. Men enligt våra källor ska Mobileshop.se lyckats förhandla till sig betydligt tätare utbetalningar. Rentav dagliga.
Detta trots att ledningen fått påstötningar från kundtjänst om just Mobileshop.se internt. Dessutom fanns en hel rad klagomål mot handlaren på jämförelsesajter och Cdons sida på Facebook.
Svarta kuvert gav snabba cash
Så kunderna fortsatte att klicka hem vad de till exempel trodde var ett Playstation 5. Ett svart kuvert med rabattkod skickades ut i dess ställe, för att registrera en leverans, och Mobileshop.se fick pengar utbetalda från Cdon.
När vi bemöter Cdon med frågor kring våra uppgifter och varför Mobileshop lyckats förhandla till sig tätare utbetalningar får vi endast följande svar:
Vi har förståelse för dina frågor. Vi har sedan tidigare gått igenom det du för fram om Black Week med de vid tiden ansvariga i bolaget. Vi har då inte funnit någon information som skulle föranlett andra åtgärder än de som vidtagits, säger Thomas Persson, ny ekonomichef på Cdon.
"Har stärkt kontrollerna"
I dag har bolaget en till stora delar ny ledning på plats, vilket också vd:n Peter Kjellberg, som tillträdde den 1 januari i år, påpekar. Han säger också att man sett över säkerhetsrutinerna för att samma sak inte ska inträffa igen. Dessutom ska samtliga kunder som omfattades av Black Week-scammen blivit kompenserade.
Sedan händelsen för sju månader sedan har en rad åtgärder vidtagits. Cdon har sedan årsskiftet en ny ledning som har tryggheten och säkerheten på marknadsplatsen som högsta prioritet. Alla drabbade kunder har blivit ersatta och vi har både förbättrat rutinerna och stärkt kontrollerna. Som konsument ska man alltid vara trygg med att handla på Cdon, säger Peter Kjellberg till Ehandel.
LÄS ÄVEN: CDON slänger ut fem handlare - så går man vidare efter kaoset