För ungefär ett år sedan lanserade Alibaba en ny plattform på sin nätmarknadsplats Taobao. Här låter man marknadsplatsens användare lösa eventuella tvister som uppstått mellan köpare och säljare på sajten.
I dagsläget hjälper panelerna till med att lösa tre olika kategorier av dispyter. När säljarens beskrivning av en produkt inte stämmer, när säljaren inte fullföljer sina åtaganden när det gäller frakten och frågor som rör transaktioner.
340 000 fall på ett år
E-handelsjätten säger att man självklart kan lösa de tvister som uppstår själva, men att man med den här typen av paneler kan ge sina användare en större insyn i vad som händer på sajten.
En taleskvinna för Alibaba konstaterar också att mer än 810 000 av sajtens medlemmar registrerat sig som panelmedlemmar, 480 000 av dessa är köpare och 330 000 säljare. Vid varje tvist deltar 31 paneldeltagare och under det senaste året har dessa paneler bedömt mer än 340 000 fall där säljare och köpare inte kommit överens.
Källa: TNW