Sponsrat Innehåll

Trimma din e-handel - skapa en bra checkout

En bra checkout ger konsumenten svar på frågan när, var och hur den e-handlade varan kommer. Något som kan vara lättare sagt än gjort, men som enkelt kommer på plats med hjälp av PostNords API:er.

Tänk dig att du är löpare. På fredag morgon ser du att det ska bli riktigt fint väder på lördag eftermiddag, men tyvärr är dina gamla löparskor helt slut. Du kollar snabbt din favorit-e-handel och där finns rätt skor i rätt storlek. Enda kruxet är att det i checkout står att leveransen sker om en till tre arbetsdagar. Du stänger browsern och åker till sportaffären istället.

- Tydlighet i checkout bidrar till ökad konvertering, och på PostNord har vi idag all teknik för att till exempel enkelt kunna ge exakt leveransdag redan vid beställningsögonblicket, säger Jan Jakobsson, chef affärsstöd digital & partners på PostNord.

Ange exakt leveransdag

Om e-handlaren i exemplet använt PostNords API:er för till exempel leveranstid och leveransplats hade hen kunnat ange att löparskorna skulle komma att levereras dagen efter, på lördagen, till valfritt ombud, paketbox eller hem till konsumenten.
- I vår lösning har vi stödet för att ange exakt leveransdag, även lördagsleveranser, och konsumenterna kan enkelt välja hur och var de vill få sina e-handlade varor levererade.

När kunden skriver in sitt postnummer i e-handlarens checkout hämtar mjukvaran automatiskt information från PostNords API:er, och i checkout syns då de leveransalternativ som finns tillgängliga för konsumenten vid just det här tillfället.
- Paketet kan sedan enkelt följas via PostNord App. 

Dessutom tillhandahåller PostNords API:er ytterligare information till konsumenten som kan synliggöras i fraktväljaren för att öka bekvämligheten. Till exempel att de behöver ha PostNord App och mobilt BankID om de vill kunna hämta sin leverans via en av PostNords paketboxar.
- Tydlig kommunikation i checkout minskar missförstånd och alla inblandade - e-handlaren, konsumenten och PostNord - får en och samma utgångspunkt för att skapa en bra leveransupplevelse.

API:er för alla

Det enda som krävs av e-handlare som vill använda PostNords API:er är att registrera ett konto i PostNords utvecklarportal.
- Portalen är kostnadsfri och det spelar ingen roll om du är en jättestor spelare eller om du bara har en liten hobbyhandel, våra API:er funkar oavsett vilken plattform du använder och vilken storlek du har på din e-handel.

Och är man fortfarande tveksam har Jan Jakobsson ett bra tips: börja i mindre skala och gör A/B-testning.
- Genom att testa sig fram kan man ganska snart se vad som passar bäst för just min e-handel och min målgrupp, och på så sätt öka informationen och ge utökad service till konsumenten.

Vill du upptäcka fler sätt att trimma din e-handel kan du använda några av de verktyg PostNord tillhandahåller via Portal Business. Här kan du skriva ut fraktsedlar på ett klick, göra sms-aviseringar, skapa returer via QR-kod och använda andra funktioner som frigör tid  och ger nöjdare slutkunder. Boka en personlig demo för att få veta mer.