I förra veckan så passerade Iboxen 1 000 utplacerade paketskåp eller leveransboxar, kärt barn har många namn. Boxbolaget har som mål att bli rikstäckande och nämnde under starten bland annat en siffra på 50 000 utplacerade skåp. En siffra som man nu dock är tydlig med inte är ett mål som företaget har.
LÄS ÄVEN: Stor milstolpe för boxbolaget: “Bara början på vår resa”
Vi kommer inte ställa ut boxar bara för sakens skull, utan växa med förnuft och där de används. Planen just nu är att finnas i 65–70 kommuner när vi stänger 2022 och under 2023 kommer vi ställa ut ytterligare ett par tusen boxar, säger Markus Trautmann, kommunikationschef på Iboxen, till Ehandel.
Var tror ni att det landar nu när ni har mer data?
Räknar man på att alla invånare i Sverige ska ha max 300 meter till en box, oavsett var än i landet man bor. Då skulle vi behöva ställa ut 50 000 boxar. Det är framräknat med flera parametrar, bland annat; paketvolymer, antal bostäder och avstånd till närmsta box etcetera. Det är en enorm siffra som så klart väcker uppmärksamhet, men vi måste vara praktiskt och affärsmässigt kloka. Så hur många boxar det blir, det får tiden utvisa. Men 50 000 boxar kommer det inte bli.
Företaget meddelar att de förstås börjar med en bra täckning på de orter där flest människor bor. Sedan bestäms också utvecklingen utifrån flera parametrar. Iboxen jobbar parallellt med att få med fraktbolagen på tåget och de som hoppar på kan förstås även de påverka riktningen.
Vi vill helt enkelt ha en bra täckning i hela landet, men i nuläget är det omöjligt att säga en siffra. Det finns många parametrar som påverkar detta till exempel vad konsumenterna vill, hur e-handeln och olika leveransalternativ utvecklas samt vilka behov transportbolagen som vi samarbetar med har.