Förra året så meddelade e-handelsföretaget Ongoal att man planerade att dubbla mot 2020 års försäljningssiffror, på strax över 8 miljoner kronor. Man nådde dock inte riktigt 16 miljoner, men det var ruskigt nära. Nu är siffrorna nämligen inne och 2021 slutade med 15,7 miljoner kronor i omsättning.
Vinsten tar samtidigt en smäll mot föregående år, men Ongoal är dock fortsatt lönsamma. Rörelseresultatet landar på cirka 15 000 kronor, jämfört med 2020 då det låg runt miljonen.
Vi är mycket nöjda med 2021, då vi hade som mål att dubblera omsättningen och vi lyckades i stort sett med det. Detta trots stor konkurrens i Sverige och med leveransproblem under året och att en av våra kategorier, innebandy, haft det mycket svårt under pandemin, säger Anders Schoug, vd och delägare, i en kommentar till Ehandel.
Pengarna är i padel och fitness
Ongoal är en av flera aktörer som rider på den mycket starka padelvågen och även om man också säljer produkter för till exempel innebandy, tennis och löpning så är det just padeln som bidragit till omsättningen.
Tillväxten har främst kommit från padel men även från fitness. Vi har under den senare delen av 2021 investerat i mer personal och plattform för att kunna växa vidare, säger Anders Schoug.
Att sälja padeltillbehör räcker dock förstås inte i dagens e-handelslandskap, med flera starka konkurrenter. Utan man måste hålla hårt i kunderna, något som Ongoal säger sig vara bra på.
Vi ser att vi växer snabbt både för att vi har ett bra sortiment till rätt pris som våra kunder uppskattar, tillsammans med snabba leveranser och en kundservice som verkligen hjälper våra kunder till rätt utrustning. Detta har gett oss många stamkunder som har Ongoal som sitt förstaval för sportutrustning.
“Precis gått igång med Norge”
Anders Schoug avslöjar att företaget just nu jobbar med att ta in nytt kapital för att öka tillväxttakten ännu mer. Tillväxten ska man bland annat hitta internationellt, och bolaget planerar att öka utlandssatsningarna.
2022 ska dock bjuda på ett tuffare klimat än i fjol, precis som hos många andra e-handlare.
I år är vi 40 procent upp, och ser fortsatt tillväxt trots att många e-handlare har en tuffare start på 2022. Vi satsar nu på tillväxt i Norden, där vi precis har gått igång med Norge, Danmark och Finland. Vi ser också en efterfrågan växa både från Europa och länder utanför, säger Anders Schoug och avslutar:
Vårt mål är att växa med 50 procent i år och vi tittar också på att öppna ett kombinerat showroom, kontor, lekplats för sportnördar där man kan testa all utrustning vi säljer.