ANNONS

Klarna om tyska förvärvet och konkurrenten PayPal

Klarna om tyska förvärvet och konkurrenten PayPal

Den 18 december släpptes bomben att den svenska betalleverantören Klarna köper upp tyska Sofort, en vad vi kan se större aktör än Klarna med fler anslutna nätbutiker. Och köpet beskrivs mer som ett samgående även om det är Klarna som pungar ut med pengarna.

ANNONS

Enligt Financial Times skall Klarna ha betalat över miljarden för Sofort medan andra tidningar rapporterar runt en miljard, omräknat i svenska kronor. Oavsett exakt summa är det ganska klart att detta är ett mycket stort förvärv och tillsammans sägs de två företagen nu vara en av de största betalleverantörerna i Europa.

Sofort pysslar primärt med direktbetalning via bank och deras namn står för "omedelbart" vilket förstås spelar väl in där transaktionen genomförs snabbt.

Klarna som den senaste tiden satsat hårt i Tyskland väljer nu alltså att köpa upp en ledande aktör i landet. Detta ställer förstås frågan om de inte lyckades ta sig in på marknaden på egen hand. I diskussionerna kring uppköpet dyker även PayPal upp, och Klarna har tidigare själva nämnt den amerikanska betalleverantören och pionjären inom nätbetalningar. Är Klarna redo att ta sig an PayPal? Vi har ställt några passande frågor till Klarna angående köpet av Sofort.


Varför köper ni Sofort?

Erik Engellau-NilssonSofort och Klarna passar tillsammans eftersom både våra marknader och produkter är kompletterande. Tillsammans skapar vi en ledande europeisk oberoende betalaktör som på allvar kan ta upp kampen med de stora amerikanska konkurrenterna. Tillsammans kommer vi att kunna erbjuda e-handlare över hela Europa en riktigt bra lösning som bygger på de två betalalternativ som exempelvis mer än hälften av alla tyska konsumenter föredrar, säger Erik Engellau-Nilsson, Klarnas kommunikationschef.

Var det svårt att penetrera den tyska marknaden själva?

Det är alltid en utmaning att gå till nya marknader, men för oss har Tysklandsexpansionen gått över förväntan. Idag är faktura ett av de mest populära betalningsalternativen i Tyskland och Klarna är en ledande aktör inom det segmentet. Men när möjligheten att slå oss samman med Sofort dök upp var det för bra för att tacka nej, eftersom vi tillsammans kan accelerera tillväxten.

Finns det andra viktiga värden i Sofort än de uppenbara som marknadsandelar, t.ex. teknik/infrastruktur?

Sofort har en riktigt intressant teknik, och att integrera med så många banker som de gjort är verkligen inte enkelt. Här finns mycket vi på Klarna kan lära oss. Sedan ser vi ett stort värde i att vi båda är unga och entreprenöriella bolag som tillsammans med våra kunder kan utveckla vårt erbjudande och driva försäljning hos handlare.

Vilka synergieffekter mellan Klarna och Sofort ser ni kortsiktigt och långsiktigt?

Den här affären handlar om tillväxt, att vi nu på allvar skapar en Europeisk konkurrent till etablerade aktörer. Synergierna handlar därför om möjligheterna att driva försäljning genom innovation, investeringar i nya produkter och att utnyttja de kompletterande geografierna och segmenten. Sofort är exempelvis mycket starka inom resor och transporter och där har vi bara börjat genom vårt samarbete med exempelvis SAS.

Finns det några uppenbara fördelar för svenska e-handlare?

Den här affären kommer framförallt att skapa fördelar för e-handlare i Kontinentaleuropa, vi kommer inte att ta Sofort till Sverige inom överskådlig framtid.

Det ryktas att köpesumman var över 150 miljoner euro. Kan ni berätta vad ni lagt på Sofort?

Nej, vi har avtalat med säljarna om att inte offentliggöra summan. Vi kan dock säga att vi har finansierat förvärvet framförallt genom en nyemission där våra existerande investerare har deltagit och skjutit till kapital.

Hur stora är ni i Europa efter uppköpet, antal butiker/omsättning/marknadsandelar?

Tillsammans kommer vi ha cirka 10 procent av e-handelsmarknaden i de 14 länder vi är aktiva. Tillsammans har vi cirka 43 000 e-handlare som kunder och 25 miljoner användare.

Det ryktas även att ni är sugna på att ta er an PayPal. Vi vet att Niklas Adalberth gjort lösa uttalanden om detta och FT rapporterar att vissa av era investerare gillar idén. Är PayPal och USA i siktet?

Vi kan nu på allvar säga att vi är en Europeisk konkurrent till PayPal. USA är en intressant marknad på sikt men fokus just nu är på Europa. Men man ska aldrig säga aldrig.

Kommer det bli fler uppköp av andra betalaktörer inom den närmaste tiden och vad är nästa marknad att ta sig an efter Tyskland?

Vi är ett tillväxtföretag och utvärderar kontinuerligt nya möjligheter, vare sig det handlar om organisk tillväxt eller förvärv. Geografisk expansion är definitivt en möjlighet och vi undersöker noggrant olika alternativ men för närvarande finns inget mer att berätta om.


När och om Klarna stiger in i USA får vi alltså inte veta även om det är flera inom bolaget som tittar åt det hållet. Det är samtidigt tydligt att Klarna växer sig starka inför en kommande fajt med stora aktörer som exempelvis PayPal.

E-handeln tar en allt större andel av detaljhandeln i hela världen och att ta hand om dessa transaktioner blir allt mer värdefullt. I dag finns det relativt många betalleverantörer inom e-handel men kraven ökar snabbt när nätbutiker tittar åt nya marknader där kunderna föredrar att betala på olika sätt. Vi ser också att banker och mobiloperatörer ger sig in i fajten om e-handelns transaktioner.

Även om Klarna tjänar bra pengar på betalmetoden faktura så gör detta uppköp det tydligt att deras vision är större än så. De vill uppenbarligen gå vinnande ur slaget om framtidens betalningar.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se