Svensk Dagligvaruhandel rapporterar idag hur det gick för mathandeln under april månad. Och på ytan såg det bra ut med en ökning på 7,2 procent, men justerat för kalendereffekten i relation till påsken så ökade den bara med 4,7 procent. Och när man också tar inflationen och prisökningar i beaktning så beräknas försäljningsutvecklingen till -2 procent för april månad.
Prisinflationen för livsmedel syns tydligt i april. Korrigerat för såväl prisjustering som kalendereffekt minskade dagligvaruhandeln i april med 2 procent, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningen i butik beräknas samtidigt ha stått för all tillväxt under månaden. E-handeln backade nämligen med 32,5 procent, enligt Dagligvaruindex.
Omsättningen i fysisk butik ökade med 10 procent i april medan e-handeln minskade med dryga 30 procent. E-handelsandelen är dock fortsatt klart högre än före pandemin men var lägre i april än under föregående månader, strax under fem procent, säger Karin Brynell.
Hemleverans minskade med 22,5 procent och upphämtning i butik med 41,0 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i april till 4,5 procent, enligt rapporten.