ANNONS

Amazon köper kundernas data med rabattkuponger

Fungerar i alla butiker.

ANNONS

Häromdagen så fick vi läsa om hur kunderna vill dela sin personliga data i utbyte mot rabattkoder. Kunderna var alltså ganska lättköpta när det kom till sin personliga data och nu lanserar Amazon ett upplägg som ser ut att utnyttja just denna svaghet.

LÄS ÄVEN: Kunderna vill dela sin personliga data i utbyte mot rabattkoder

The Verge rapporterar nämligen att Amazon saknar en hel del shoppingdata när det kommer till livsmedelsinköp. Data som stora dagligvarukedjor har desto mer av.

Nu har e-handlaren lanserat en funktion som de hoppas ska driva in data kring kundernas matinköp. I företagets röstassistents shoppinglista, Alexa Shopping List Savings, som lanserades denna månad så har man infört kuponger.

Du måste fota hela kvittot

Om du lägger något i din shoppinglista, exempelvis ber Alexa att addera mjölk och bröd, så kan du sedan få se kuponger dyka upp i den medföljande appen. Men för att casha in kupongerna så måste du fota ditt kvitto från den fysiska butik där du handlat varan, som hade en tillhörande kupong. Du måste även skanna produkternas streckkoder.

Och Amazon hymlar inte med varför de vill se kvittot utan det är helt enkelt för att få in data om dina inköp. Kupongerna ska inte vara knutna till specifika butiker utan är från olika stora varumärken som exempelvis Pepsi. Kupongerna kan alltså appliceras på köp från alla dagligvarubutiker i USA, vilket går i linje med att Amazon är ute efter så mycket data som möjligt.

Pengarna du sparar genom att aktivera kupongerna hamnar på ett digitalt presentkort i ditt Amazon-konto.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se