Nya marknader är alltid lockande för e-handlare, men det kan vara ett mycket kostsamt äventyr om man inte har en väl utarbetat plan. Något Tailor Store känner sig säkra på att man har när det nu är dags att expandera vidare till Nederländerna och Belgien.
Förutom att säkra upp varumärke och domännamn i respektive land som man går in i, säger e-handlaren sig även ha en genomarbetad strategi för CRM och SEO. Något som ska se till att lanseringarna blir mycket kostnadseffektiva.
– Det krävs alltid andra lokala tillpassningar såsom valutor, certifikat, betalsystem, momsregistrering och det är mycket bra att vi redan har kompetensen om detta inom vår organisation. För alla texter anlitar vi en översättningsbyrå som får använda vårt eget CMS (Content Management System) för att översätta och korrekturläsa webbplatsen, säger Tobias Lindblom, marknadschef på Tailor Store.
Stora expansionsplaner
Till lanseringarna kommer Tailor Store även att använda de Google Adwords kampanjer som fungerat allra bäst på befintliga marknader. Därefter kommer övrig marknadsföring skalas upp i jämn takt. Och inom en inte alltför avlägsen framtid verkar ytterligare expansion vara på gång.
– När vi nu har vi skapat de rätta förutsättningarna att expandera vår affärsmodell till nya marknader känns det extra kul att kunna göra det snabbt, men ändå med kontroll på kostnaderna. Vi vänder snart blickarna mot öster och väster med vår expansion. Vår vision är att klä världen i skräddarsydda plagg, säger Jan Höjman, vd på Tailor Store.
Källa: Press