Ledande upp till julhandeln har Posten berättat om sina förberedelser inför julhandeln. Nu kommer dock rapporter in ifrån e-handlare och ombud att allt kanske inte är helt under kontroll. Det är förstås svårt att få en överblick av läget och om problem är isolerade händelser eller utbredda över landet. Vi ställde därför några frågor till Posten om just julhandeln och om de är förberedda på det som komma skall.
Arne Andersson, Postens e-handelsexpert, har sammanställt svaren som behandlar ombud, burar, helgleveranser, extra upphämtningar och det nya hempaketet.
Vi får nu flera rapporter om överfulla postombud. Vad gör Posten konkret för att hjälpa ombuden under julhandeln?
Vi har förberett oss hela året för den här julen. Våra ombud har justerat ytor och hyllsystem i sina paketrum för att kunna hantera fler paket. Vi skickar ut extra SMS-påminnelser där vi ber kunderna att hämta sina paket så fort som möjligt för att öka omsättningshastigheten. Vi utrustar också ett antal ombud med extra handdatorer plus att vi satt upp tillfälliga ombud.
Finns det några planer på andra former av utlämningsställen med tanke på den starkt växande näthandeln. Det känns inte som att ombuden kan hantera denna tillväxt för alltid?
Vi gör allt vi kan för att anpassa verksamheten efter den ökande mängden paket. Exempel på det är fler ombud, test med paketautomater, drop-off automater för returer och hemleveranser. Vi har också öppnat en ny terminal i Veddesta utanför Stockholm för att kunna hantera den ökande mängden paket.
Varför får e-handlarna ingen lördagsutdelning detta år. Andra aktörer på marknaden erbjuder det i alla fall i storstäder och ni hade det förra året. Vad är annorlunda i år?
Förra året låg julafton på måndagen, och måndagens arbete tidigarelades till lördagen. Med en vardag innan julafton når vi mottagarna innan jul.
Är verkligen 20:e december det bästa sistadatumet ni kan ge, eller kan e-handlare ta in order efter det. Vi har hört att ni hämtar upp på söndagen den 22:a på vissa platser?
Två av våra sorteringsterminaler har inlämning på söndagar alla veckor på året och vi har ett antal kunder som alltid lämnar in på söndagar på dessa platser. Att vi inte har det på alla terminaler är av produktionstekniska skäl.
Ett inte ovanligt problem är att ni har ont om paketburar till jul, vilket även rapporterats i år. Vi har dock även hört att det kan vara ont om lastbilar och chaufförer. Hur står det till med er egen beredskap nu i julhandeln?
Burar är en utmaning i jultrafiken. Många av våra kunder behöver fler burar för att lasta sitt gods och då blir de bundna under en längre tid än under resten av året. Julplaneringen är omfattande och vi har ingen brist på chaufförer och bilar generellt. Däremot kan vi, precis som alla arbetsplatser, drabbas av oförutsedd frånvaro som till exempel influensor och vinterkräksjuka.
Hur ser det ut på paketterminalerna just nu. Kan ni ge någon indikation på hur det går för e-julhandeln?
Det är högt tryck. Terminalerna och trafiken rullar på bra och vi jobbar stenhårt med att skruva, justera och parera för att leverera alla klapparna. Vi kommer att offentliggöra hur det går för oss under den kommande veckan och lämna en prognos för hela e-julhandeln före julafton.
Ni har tidigare meddelat att tjänsten Hempaket är under utveckling där kunder skall kunna påverka tiden för leveransen. När kommer e-handlare att få tillgång till detta nya Hempaket?
Det nya hempaketet lanseras i februari, men redan nu kan privatpersoner välja från ett antal alternativ av tider för leverans. När vi kontaktar kunden får han/hon veta vilka tider på dag- och kvällstid vi kan erbjuda.
Posten säger sig alltså vara förberedda även om vissa butiker rapporterar om överfulla hyllor där man ibland inte hinner sortera paketen. Hur det verkligen går de kommande dagarna återstår att se. Vi håller förstås tummarna att allt flyter på och att e-handelskunderna inte behöver vänta på att få ut sina paket.
Det skulle inte förvåna oss om vi nästa år får se alternativa lösningar till de utlämningsställen som vi är vana vid. Men det bästa vore förstås om hemleveranser blev normen med förbättrade tjänster där kunderna kan bestämma leveranstid och följa sina paket hem till dörren.