Det var i september förra året som Qliro hamnade i en kritikstorm. Betalföretaget följde upp ett köp hos Caia Cosmetics med totalt 18 mejl, mellan april och september i fjol. Alla innehöll reklam för privatlån från Qliro.
Konsumentverket (KV) inledde ett tillsynsärende av reklamen och slog bland annat fast att den var "ett typexempel på påträngande kreditmarknadsföring". Qliro hävdade å sin sida att det var automatiska utskick av algoritmer. De upphörde också sedan med utskicken.
Men som Ehandel rapporterat väljer Konsumentombudsmannen, KO, att ändå stämma Qliro. I veckan lämnar KO in en stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen vid Stockholms tingsrätt.
Qliros nytillträdda tillförordnade vd Jonas Arlebäck skriver i ett pressmeddelande att han hoppades att ärendet skulle avslutas. Men att han nu ändå välkomnar en domstolsprövning. Ehandel bad honom att utveckla sitt resonemang – och Jonas Arlebäck svarar då så här:
Som vi har skrivit i vårt uttalande så har det varit viktigt för oss att åtgärda de brister som KO pekat på i samband med granskningen och vår förhoppning var därför att KO skulle avsluta ärendet, säger han och fortsätter:
Samtidigt välkomnar vi att ärendet prövas i domstol då detta kan bidra till att klargöra rättspraxis på området, vad gäller frekvens samt innehåll i marknadsföring av privatlån. Vi kommer förstås att fortsätta samarbeta med myndigheterna för att komma vidare i ärendet.
Är du ändå förvånad över stämningen?
Det är upp till KO att granska aktörer och se till att konsumenten får en rättvis bild och det är i sammanhanget upp till myndigheten att ta beslut vidare om man tycker att det är relevant.
På frågan hur Qliro internt ska hantera processen, betonar han återigen att bolaget ska samarbeta "med myndigheterna för att komma vidare i ärendet".
Vi ska också sätta oss in i stämningsansökan för att bilda oss en uppfattning om hur vi vill hantera processen framåt.
I en längre intervju med Ehandel i början av mars i år ville Jonas Arlebäck inte ge sin syn på utskicken – och KV:s hårda kritik. Då pekade han på att han var nytillträdd, och att han därför inte hade "ägnat något tid åt att rota i det".
Nu säger han att han inte ville kommentera sin företrädare Carolina Brandtmans hantering. Hon lämnade vd-posten i slutet av november förra året.
Jag har inga kommentarer på den tidigare vd:ns agerande och kan bara uttala mig om hur Qliro agerat sedan jag har varit vd.
LÄS ÄVEN: Efter reklamkritiken – KO stämmer Qliro
LÄS ÄVEN: Qliros nya vd om vägen framåt: ”Vi ska vara e-handlarnas bästa vän”