Elektronikbranschen verkar slå Handelns Utredningsinstitut på fingrarna när det gäller att utse årets julklapp. Surfplattan säljer betydligt bättre än råsaftscentrifugen, i alla fall i Elgigantens butiker.
Redan under 2012 noterade kedjan en dramatisk försäljningsökning för surfplattor och under den första veckan i december 2012, passerade surfplatteförsäljningen för första gången antalet sålda datorer hos Elgiganten.
I år ska surfplatta nummer två och tre införskaffas till de svenska hemmen, och under julhandelns första vecka 2013, ökade försäljningen med 50 procent trots starka siffror från föregående år.
– Surfplattan är så lätt att använda och innehållsanpassa att den tilltalar hela familjen och nu finns ett brett utbud av modeller och varumärken att välja mellan, oavsett om du vill uppgradera dig eller ge till barnen i julklapp, säger Mark Hammarberg, Försäljningschef Data på Elgiganten.
Surfplattor som krymper
I år är det alltså dags för barnen att få sin egen surfplatta. Och då finns det två tydliga vägar att gå för de vuxna. Antingen får barnen ärva den befintliga surfplattan medan de vuxna i hushållet uppgraderar sig till en senare modell.
Eller så ligger det en helt ny skinande surfplatta och väntar på barnen under granen. I det senare fallet har surfplattorna en tendens att krympa i storlek.
– Med ett bredare utbud än någonsin tidigare kan vi notera en trend bland våra kunder där de vuxna fortsatt efterfrågar surfplattor i det större formatet tio tum medan de mindre modellerna i storlek sju till åtta tum uppfattas som mer lätthanterliga för barnen, säger Mark Hammarberg.
Men det är inte bara surfplattor som krängs under julhandeln. Man märker också av kraftigt ökad efterfrågan på tillbehör. Minneskort, fodral och väskor är vanligast, men trådlösa tangentbord, dockningsstationer, hållare och andra tillbehör för bilen samt gamingtillbehör växer allt mer i popularitet.
Källa: Press