ANNONS

Jula rullar ut hemleveranser: "Satsar stort på e-handel"

Jula växlar upp sin e-handel
Jula/Pressbild

Krokar arm med mediehusens last mile-aktör.

ANNONS

E-handel har inte varit ett självklart val för lågpriskedjor och byggvaruhus.

Det har funnits en utbredd oro för att allt för offensiva e-handelssatsningar, riskerar att slå ut kärnaffären med fysiska varuhus. Men efter den massiva e-handelsboomen under pandemin, växer intresset även i detta segment.

Nu meddelar Jula att kedjan satsar på hemleveranser – genom att kroka arm med last mile-aktören Early Bird. Det framgår av ett pressmeddelande.

Vi satsar stort på e-handel och vill hela tiden förbättra kundernas upplevelse. Vi har länge velat erbjuda hemleveranser till fler kunder och vårt behov stämmer bra överens med Early Birds erbjudande, kommenterar Filip Eriksson, Online Manager på Jula.

"Utvecklas tillsammans"

Jula-varor ska levereras till kundernas postlådor – via Early Birds distribution som är rikstäckande. Bolaget ägs av mediehusen Bonnier News, Stampen, NTM, Gota Media, Hall Media och NTW.

Buden nyttjar därmed samma transportnät, som används för att dela ut morgontidningar. Utkörningar sker nattetid för att undvika köer och förkorta transporttiden.

För oss är det här ett superbra startskott. Jag har verkligen uppskattat samarbetet med Jula, som varit med från ett tidigt skede i vår lansering av tjänsten "Hemleverans".

De känns som en självklar partner och vi ser fram emot att växa och utvecklas tillsammans, kommenterar Elisabeth Kindeland, tjänsteansvarig säljare på Early Bird.

LÄS ÄVEN: MTD förvandlas till Early Bird: “Det här är ett styrkebesked”

David Gustavsson
david@ehandel.se