Secondhandjätten Sellpy har kommit långt i sitt hållbarhetsarbete och i att tänka cirkulärt. Men ännu så länge kan de inte erbjuda kunderna att returnera två olika order i samma paket.
Hanteringen blir betydligt svårare från vår sida om man blandar returer från olika köptillfällen i samma returpaket, säger vd Michael Arnör.
När Ehandel.se prövar att returnera två varor med olika ordernummer till Sellpy upptäcker vi att det inte går, kundtjänst återkommer med svaret;
Det är ett väldigt stort extraarbete för returavdelningen att söka upp och registrera varorna när de är från olika ordernummer. Det ökar hanteringstiden av ordern avsevärt, blir svaret.
Hur försöker ni utveckla era returer så att de blir mer hållbara?
Det går utmärkt att skicka tillbaka flera varor från samma order i samma returpaket. Däremot blir hanteringen betydligt svårare om det är från olika köptillfällen. Vi erbjuder även möjligheten att boka returfrakt med hjälp av QR-kod för att på så sätt spara på onödiga utskrifter.
När kommer ni kunna erbjuda kunderna att returnera flera varor i samma paket?
Hållbara returer ligger oss varmt om hjärtat och vi kommer fortsätta utveckla vårt arbete med returer framöver.
Sellpy startade 2014, syftet är att möjliggöra för alla att leva cirkulärt. Secondhandföretaget har vuxit kraftigt sedan dess och är nu, enligt dem själva, Sveriges största försäljare av secondhandkläder online med mer än 1,5 miljoner varor till försäljning.
Vi är otroligt glada över att även 2022 har börjat starkt och vi jobbar stenhårt för att kunna möta efterfrågan på att både sälja och handla second hand på ett smidigt sätt.
Har ni något nytt spännande på gång?
Hittills under året har vi hunnit med att lansera i både Danmark och Polen samt släppt vår egen app för både iOS och Android och vi har fler spännande nyheter på gång under året.
Sellpy erbjuder samfrakt inom två dagar efter avslutat auktion.
Och för att göra det smidigare och tryggare att handla second hand erbjuder vi idag 30 dagars returrätt. Jämfört med att handla en ny vara utgör miljöpåverkan från frakten en väldigt liten del i sammanhanget.
De har även hittat vägar för att minska på antalet frakttillfällen
Vi erbjuder kunderna möjligheten att sälja sin vara via Sellpy Circle istället för att returnera den till oss. När den då säljs skickas den direkt till den nya köparen istället för att skickas via Sellpy vilket gör att man sparar in på en frakt.