ANNONS

Jarno och ZooZoo tar upp kampen om husdjursägarna

Jarno och ZooZoo tar upp kampen om husdjursägarna

Idag öppnade Nellygrundaren Jarno Vanhatapio dörrarna till sitt nya e-handelsprojekt, ZooZoo.com. Ett projekt som varit mycket hajpat och läckt i olika delar fram tills idag. Jarno pratade tidigt om att han efter att ha lämnat Nelly.com skulle bygga upp ett nytt stort e-handelsbolag. I media talades det om ett miljardbolag och Jarno är inte den som håller tillbaka i sina satsningar.

ANNONS

ZooZoo.com är en webbplats som skall ta djurmarknaden på nätet med storm och sägs vara den hittills största e-handelssatsningen inom djurfoder och husdjurstillbehör i Norden.

Jarno har denna gång slagit sig ihop med e-handelskoncernen Banger Head Internet Group och deras redan befintliga djurbutik Hemfoder.se är med på ett hörn. Den butiken skall dock så småningom slås ihop med ZooZoo. Jarno är nu VD för Hemfoder och ZooZoo.

Hemleverans och prenumeration

Planen är att ZooZoo ska bli den största djurbutiken på nätet i Norden. Och nyckeln till detta ser ut att vara hemleveranser av djurfoder. En plan som inte är helt olik den Pets.com hade under IT-bubblan, men där ekonomin inte gick ihop.

ZooZoo skall inte bara erbjuda hemleverans av foder utan det finns även möjlighet att prenumerera på djurfoder, något som flera andra nätbutiker experimenterat med på sistone.

Hemkörning av djurfoder ser ut att vara en av nycklarna till djurägarnas hjärta. En annan del är ZooZoo:s sociala aspekter. Nätbutiken aspirerar nämligen även att bli ett Facebook för djur. Redan idag kan man se att de lockar potentiella kunder till att skapa en profil för sina djur, mot 50 kronor att handla för.

Jarno påpekar dock att det fullständiga communityt inte är fullt ut lanserat. Planerna kring den sociala biten skall vara mycket större och något som skall rullas ut under kommande månader. Idag lanseras primärt webbutiken och även den är i beta-stadiet vad vi förstår.

Egen e-handelsplattform

ZooZoo hoppas ta e-handeln till nästa sociala nivå och djurägarna skall kunna dela sin kunskap och diskutera med andra likasinnade på sidan. Bilder och filmer skall även bli en integrerad del av upplevelsen. Och Jarno hoppas på mycket aktivitet i denna delen av sidan.

För att kunna lyckas med denna stora vision har Jarno även valt att utveckla en egen e-handelsplattform, något han även gjorde för Nelly.

Även om flera e-handlare var besvikna att höra att Jarnos nästa projekt var en "tråkig djurbutik" så målas nu en ganska intressant bild upp av projektet. Men vet Jarno vad han ger sig in i? Vi ställde några frågor till honom för att höra vad han har att säga om planerna kring ZooZoo.


Hur ska ni få ekonomi i att skicka tungt foder med dåliga marginaler? Är prenumerationer en del av lösningen, där man kan optimera flöden?


Jarno Vanhatapio, VD på ZooZoo
(i skjorta till vänster)

Att få ekonomi i att sälja foder på nätet är inte lätt och kräver att man har stenkoll på precis alla områden om man ska bli lönsam.

Det första som viktar mest är givetvis dina försäljningskostnader dvs alla kostnader som du aldrig kommer undan när du säljer en vara på nätet. (Produktkostnad, inleveransfrakt, inplock, utplock, porto, emballage och kreditkortskostnader) dom måste du ha stenkoll på till minsta detalj. Detta lyckades vi balansera bra under mina aktiva och lönsamma år på Nelly 2003-2011. Jag var ju lönsam redan första året när jag startade Nelly.

Det andra är att din övriga overhead måste vara minimal, och man måste investera hårt i början för att få bort de flesta manuella arbetsmoment. Så att man inte behöver anställa mer och mer folk när tillväxten kommer. Så det kostar i början, men ger sen kostnadsfördelar. Sen har jag valt att lägga firman i Borås i billiga lokaler m.m, och ska driva allting väldigt slimmat som vi gjorde under de lönsamma åren med Nelly. Under stora delar av min tid på Nelly satt vi till exempel i helt miserabla kontor bredvid lagret. Då hade vi som bäst tillväxt och lönsamhet. Så jag gillar små billiga lokaler och allmänt avskalat av allting.

Trots koll på försäljningskostnaderna så är själva täckningsbidraget per order mindre än hälften vad det är till exempel i fashion och andra segment. Så det är tufft, och allt handlar bara om att uppnå volymer. Tills dess blöder du pengar nästan oavsett hur bra du skulle göra det.

Vad är skillnaden idag mot när Pets.com kraschade spektakulärt under IT-bubblan? En nätbutik som även den hade grandiosa planer och skulle köra ut foder till alla.

Dels är e-handelspenetrationen större nu. Så hade Pets.com kört TV reklam under Super Bowl idag, så hade dom automatiskt sålt mer idag än då på den tiden. Så timingen är en sak. Precis som Boo.com som var dom för tidiga. Jag kom i andra vågen med Nelly och det funkade bra. Det andra är framförallt att portopriserna har gått ner såpass nu så att det finns en chans i alla fall att få ihop kalkylen. Men helt klart är vi beroende av att konsumenter går över från offline till online köp inom detta segment också och det kan jag inte styra. När jag började sälja mode på nätet så gick bara 1,5% av all mode-försäljning på nätet. När jag lämnade var det närmare 8%. Men detta är en segare nöt att knäcka konstigt nog. Traditionen är stark.

Vilka, om några, andra nätbutiker har ni inspirerats av vid skapandet av ZooZoo?

Har inte kikat på någon speciell. Nu släpper vi den allra första beta versionen av siten. Och när vi är klara med alla större uppdateringar här inom 3 månader så kommer slutresultatet inte likna någon av de andra aktörerna. Betaversionen motsvarar bara typ 30% av det som komma skall. I de bästa av världar hade jag inte velat släppa ut produkten än, då shoppen och communityt inte är där vi vill ha den. Men givet att vi måste ut och sälja, men vi jobbar febrilt och kommer ha uppdateringar varje dag många månader framöver. Mobilversionen är nästan klar med.

Hur är det att jobba med Banger Internet Group? Och vad är nu din del i denna koncern?

Jag har känt grabbarna bakom Banger Internet Group i många år och vi har pratat om att någon gång göra nått ihop. Nu var timingen rätt, och de tog beslutet att det var bättre just för Hemfoder.se att bli en del av ZooZoo än att driva den själva. Jag har ingen del i deras koncern, och ingenting annat ihop med dem förutom att de är minoritetsägare i ZooZoo, men vi har väl pratat lite löst om att vi ev. senare ska kika på någon rådgivningsroll till deras grupp eller liknande. Men de förstår att jag har fullt upp med ett få ZooZoo att lyfta först. Det är prio 1.

Hemfoder.se går bra och bör vara nr 3-5 på marknaden nu. Jag är VD där nu, men det drivs egentligen fortfarande rätt självständigt av Marc Palmefjord som grundade siten och som gör det bra. Vi på ZooZoo har hjälpt till lite nu under hösten och vänt bolaget så det numera skapar ett överskott varje månad trots tresiffrig tillväxt. Vi får se när tiden är mogen att göra Hemfoder en del av ZooZoo. Troligtvis när vi släpper den riktiga versionen av siten under jan-feb 2014. Hemfoders kunder har det bra, men vi kommer göra det ännu bättre för dem. ZooZoo har till exempel 3ggr så stort sortiment redan från start.

ZooZoo strävar inte bara efter att bli den största djurbutiken i Norden utan även att bli ett Facebook för djur. Hur ska ni lyckas med detta?

Förhoppningvis så utvecklar vi community-funktioner som underlättar och gör vardagen roligare och intressantare för djurägare. Betaversionen har bara basfunktioner, så vi kommer först i början av nästa år börja marknadsföra community hårdare. Vi investerar mycket i utveckling 2013 och 2014 av diverse tjänster och funktioner som vi tror djurägare kan gilla. Vi har egentligen ingen aning om de kommer att gilla dem, men vi löper linan ut och bygger färdigt vår vision. Kunderna får sen bestämma om det var intressant eller inte!

Är dessa sociala funktioner den enda anledningen till att ni bygger en egen plattform eller vad mer vägde in i beslutet?

Absolut var det en stor anledning i det. Jag tror inte någon plattform hade varit intresserade av att höra mina idéer om social shopping när man drar det så långt. Men det handlar också om att vi på sikt inte har råd att ha en dyr driftskostnad i form av en extern plattform. Den här affärsidén tillåter inte det helt enkelt. Om vi ska vara lönsamma sen. Det kostar oss väldigt mycket nu givetvis både pengar och energi, men vi är övertygade om att det kommer att betala sig på sikt. Utvecklingen inom ehandel går så fort idag, och plattformar som idag är bra kommer att vara utdaterade om om 5 år. Så jag hoppas att genom att äga sin egen teknologi, så ligger vi inte i händerna på andra än oss själva i alla fall. Dock har vi allierat oss med partners som Apptus som är grymma på just sin del av kundupplevelsen.

Jag kanske är lite skrockfull med, då Nelly gick bra, och där byggde jag en egen plattform från dag 1 och det är fortfarande egenbyggt på Nelly.


Vi tackar Jarno Vanhatapio för att han tog sig tid att svara på våra frågor. Det vi ser idag är alltså bara en liten del av ZooZoo i Jarnos vision. Det ska bli spännande att se resten under kommande månader. Om ZooZoo lyckas vinna över husdjursägarna i Norden återstår att se.


Jarno filar nu vidare på sajten

För Jarnos del verkar det alltid handla om affären och inte nödvändigtvis innehållet. Något som kan vara viktigare än någonsin i denna bransch. Frågan som kvarstår är förmodligen om framgången med Nelly mattat av drivet, eller om Jarno fortfarande har hungern kvar och kommer ta ZooZoo till hundratals miljoner.

En sak är i alla fall relativt säkert och det är att vi kommer få höra mer om ZooZoo framöver.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap