Det börsnoterade betal- och kreditbolaget Qliro – som kommit att nischa sig allt mer mot e-handlare – är här med en rykande färsk rapport. Och den här gången är det fråga om årets första kvartal.
Bolagets omsättning uppgick till 106 miljoner kronor. Det var en ökning med 10 procent, jämfört med motsvarande period i fjol.
Ökningen drevs framför allt av den högre omsättningen inom vårt primära segment; Payment Solutions där vi ser ett ökat intresse för flera av våra avbetalningsprodukter. Vår försäljningsvolym i kvartalet var desto mer imponerande, tycker jag, då Svensk Handel publicerade sin e-handelsindikator för första kvartalet i år som visade att e-handelns omsättning i år minskat med 13 procent hittills i år, jämfört med samma period i fjol, kommenterar vd:n Jonas Arlebäck.
Om man även inkluderar svenskarnas köp från utländska e-handlare så sjönk omsättningen ännu mer, med 15 procent, enligt rapporten.
Våra försäljningsvolymer under första kvartalet minskade med endast 1 procent jämfört med samma kvartal i fjol. Det visar på en robust position, givet marknadens omfattande tapp, skriver han.
Samtidigt dippade Qliros rörelseresultat rejält och slutade på -8,6 miljoner vid utgången av mars. I fjol låg förlusten på -5,3 miljoner.
Våra kostnader ökade i linje med våra mål, alltså mycket lägre än våra intäkter, skriver vd:n.
Qliro börsnoterades i oktober 2020 och nådde en kurstopp på 61 kronor i februari förra året. Men sedan dess har aktien backat kraftigt. På tisdagmorgonen den 3 maj handlades den för drygt 21 kronor.
Turbulent höst
Bolaget tappade förra året sin vd Carolina Brandtman och ordförande Lennart Jacobsen har valt att inte ställa upp för omval. Qliro fick under hösten 2021 även skarp kritik av Konsumentverket, KV, för att man hade skickat ut 18 mejl med egna krediterbjudanden till en kund. KV stämplade marknadsföringen som allt för aggressiv.
I en intervju med Ehandel i början av mars sa vd:n Jonas Arlebäck att man nu ska komma e-handlarna ännu närmare.
Som jag ser det är vi den enda fokuserade betalningsleverantören som ligger riktigt nära handlarna. Vi vill vara deras vän och förstå deras kärnprocesser så att de kan fatta bra beslut på den data som vi delar med dem, sa han till Ehandel då.
Han hävdade också att Klarna allt mer liknar en konsumenttillvänd marknadsplats, vilket väckte Klarnas raseri, som gick till storms mot påståendet.
Vi på Klarna delar den data vi kan och får göra vid varje köptillfälle och det här är en process som vi ständigt optimerar för både konsumentens och handlarens främsta intresse i åtanke – och givetvis alltid i linje med GDPR. Mot denna bakgrund hade det varit intressant att veta, dundrade Klarnas Sverigechef Jesper Eriksson.
LÄS ÄVEN: Qliros nya vd om vägen framåt: ”Vi ska vara e-handlarnas bästa vän”
LÄS ÄVEN: Betalbråket Klarna-chefen rasar över Qliros sågning: ”Direkt felaktigt”