Igår smyginvigdes Åhléns nya automatiserade centrallager i Rosersberg. På invigningen deltog medarbetare och närmaste samarbetspartners.
Den nybyggda lagerlokalen stod klar vid årsskiftet, det som återstår nu är bland annat att färdigställa anläggningen och förbereda flytten av hela lagret från Jordbro.
Det har pågått ett intensivt arbete med att installera hela automationen och bygga stallaget, vilket har gått bra och nu är testerna i full gång, säger Sema Söderhäll, Chief Supply Chain Officer.
Planen är att lagret ska tas i drift till sommaren och då ska anläggningen klara av att hantera hela företagets varuförsörjning.
Men en viktig pusselbit som måste till innan lagret kan öppna är att hitta rätt kompetens.
Vi jobbar med att sätta vår nya organisation och att rekrytera ny kompetens till nyckelroller som ska fortsätta utveckla morgondagens logistik tillsammans med oss, säger Sema Söderhäll.
Tanken är att det nya centrallagret kommer att möjliggöra snabbare, smidigare och effektivare leveranser för både e-handel och varuhus. Lagret ska ta företaget närmare målet att bli Sveriges ledande e-handlare med optimal fysisk närvaro.
Den robotiserade automationslösningen av skyttelteknik ska möta ökande försäljningsvolymer och behov av effektivisering av lager-verksamheten för att kunna tillgodose framtida kundbehov.
Vår nya lagerlösning är integrerad med ett flöde för både varuhus och e-handel som gör att vi blir mer flexibla och effektiva i att driva båda dessa affärer. Vi ska skapa marknadens mest attraktiva kundupplevelse både för våra e-handels- och varuhuskunder.