PostNord meddelade i slutet av förra veckan att svensken e-julhandlat för över en miljard kronor fram till den 25 november. Det verkliga starkskottet för årets julhandel på nätet ska dock ha inträffat under förra veckoslutet, i samband med Black Friday.
E-handelsvolymerna skall då ha ökat i Sverige med cirka 20 procent.
– Många av våra kunder rapporterar att det haft ett mycket kraftigt tryck på försäljningen i fredags och i måndags, vilket vi nu märker i form av att våra e-handelsrelaterade paketvolymer är 20 procent högre i år jämfört med vid Black Friday och Cyber Monday i fjol. Det är redan nu full aktivitet hos våra postombud och våra brevbärare delar ut julklappar som aldrig förr, säger Arne Andersson e-handelsexpert på PostNord.
Detta är förstås en lägre siffra än de 100 procent som Klarna rapporterade, men det gällde då jämfört med en vanlig fredag i år.
Enligt Posten kände de i alla fall av en "kraftig volymökning" relaterad till dessa rea-dagar. Fredagar är vanligtvis inte starka e-handelsdagar så näthandlarnas uppslutning kring den svarta fredagen och även Cyber Monday ser ut att ha gett effekt.
Källa: Press