ANNONS

Posten kände av Black Friday och Cyber Monday

Posten kände av Black Friday och Cyber Monday

Vi har tidigare rapporterat hur betalleverantören Klarna sett en stor effekt av att svenska e-handlare kampanjat under Black Friday. Nu meddelar även Posten (PostNord) att de såg kraftiga ökningar i e-handeln under Black Friday och Cyber Monday.

ANNONS

PostNord meddelade i slutet av förra veckan att svensken e-julhandlat för över en miljard kronor fram till den 25 november. Det verkliga starkskottet för årets julhandel på nätet ska dock ha inträffat under förra veckoslutet, i samband med Black Friday.

E-handelsvolymerna skall då ha ökat i Sverige med cirka 20 procent.

– Många av våra kunder rapporterar att det haft ett mycket kraftigt tryck på försäljningen i fredags och i måndags, vilket vi nu märker i form av att våra e-handelsrelaterade paketvolymer är 20 procent högre i år jämfört med vid Black Friday och Cyber Monday i fjol. Det är redan nu full aktivitet hos våra postombud och våra brevbärare delar ut julklappar som aldrig förr, säger Arne Andersson e-handelsexpert på PostNord.

Detta är förstås en lägre siffra än de 100 procent som Klarna rapporterade, men det gällde då jämfört med en vanlig fredag i år.

Enligt Posten kände de i alla fall av en "kraftig volymökning" relaterad till dessa rea-dagar. Fredagar är vanligtvis inte starka e-handelsdagar så näthandlarnas uppslutning kring den svarta fredagen och även Cyber Monday ser ut att ha gett effekt.

 

Källa: Press

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap