Butikskedjan och numera även e-handlaren Jula har blivit fälld av Reklamombudsmannen kring en video som företaget publicerat i sociala medier. En privatperson som sett videon skickade sedan in en anmälan till RO, som bland annat tog upp följande:
Det är en minst sagt farlig situation som visas upp som något roligt och festligt. Barn lär genom att ta efter. Att klä granen med en snöslunga kan säkert uppfattas som görligt, går det att läsa i anmälan.
Videon i fråga lades upp i november förra året och var en del av företagets julkampanj. I videon, som innehåller flera sekvenser, så ska alltså en del vara problematisk.
I nästa scen syns tomten stå vid en snöslunga i vardagsrummet. Medan hunden leker med några julkulor som ligger på golvet lassar flickan, påhejad av tomten, in julpynt i snöslungan som tomten sedan slungar i väg och det landar på granen huller om buller, skriver RO.
Jula tycker dock inte att man brutit mot ICC:s regler om marknadskommunikation. Enligt bolaget så har filmen en orealistisk ton och det framgår tydligt att det är humoristiskt.
När det så kommer till jultomtens användande av snöslungan avviker inte den sekvensen från reklamfilmens övriga delar beträffande det uppenbart överdrivna, orealistiska och humoristiska anslaget. En genomsnittskonsument kan efter att ha sett filmen knappast få uppfattningen att snöslungan kan användas även till att blåsa upp julpynt i en julgran inomhus. Att det är ett barn med i filmen förändrar inte den bedömningen, eftersom filmen inte riktar sig till barn eller ungdomar under 18 år, svarar Jula.
Skärmdump från videon
Reklamombudsmannen håller dock inte med om att man rundar reglerna genom utformningen av reklamfilmen.
Även om situationen i reklamfilmen är överdriven, och i vissa delar helt orealistisk, finner nämnden att reklamen visar ett barn i en situation som skulle kunna innebära stor risk för personskada för barnet, säger Opinionsnämnden i sin bedömning och tillägger:
Nämnden finner därför att reklamen är utformad utan vederbörlig känsla för socialt och yrkesmässigt ansvar samt att reklamen visar en situation där gällande säkerhetsnormer har åsidosatts utan att det är pedagogiskt eller i övrigt från allmän synpunkt försvarligt. Nämnden finner vidare att reklamen avbildar ett barn i en riskfylld aktivitet som kan vara skadlig. Att reklamfilmen inte är riktad till en målgrupp som innefattar barn leder inte till någon annan bedömning.
Reklamen anses därmed strida mot artiklarna 1 andra stycket, 17 första stycket och 18.3 i ICC:s regler, enligt RO.