ANNONS

Footway kan blicka framåt - tack vare emissionspengar

Daniel Mülbach, vd Footway

Tuff kapitalmarknad påverkar sportbolaget, som nu breddar sin verksamhet

ANNONS

Nu står det klart att Footway får in nya emissionspengar, men betydligt mindre än vad de hoppats. Totalt fick Footway in cirka 127 miljoner kronor brutto, alltså före kostnader, för att genomföra emissionen. Det motsvarar cirka 85 procent av de 150 miljoner bolaget hade hoppats på.

Det känns riktigt skönt att vi fick in närmare 130 miljoner kronor. Vi räknade inte med att landa högre än 100 miljoner, givet den tuffa kapitalmarknaden. Men intresset var större än väntat vilket vi är tacksamma för, säger Footways vd Daniel Mühlbach till Breakit.

Av beloppet kom drygt 100 miljoner kronor från de aktörer som redan lämnat förbindelserna; fastighetsinvesteraren, Rutger Arnhhult, som är Footways största ägare, Lennart Ågren, ensam ägare till Svea Bank och bolaget Altocumulus som ingår i Axel Johnson-koncernen.

Footway säljer numer inte bara sko- och sportprodukter. Nyligen köpte de upp kontaktlinsföretaget, Netlens, en e-handel inom kontaktlinser och apoteksprodukter. Företaget omsätter cirka 25 miljoner kronor om året.

Att det blev linser för sportföretaget var kanske inte helt otippat med tanke på att Daniel Mühlbach var en av grundarna till Lensway.

Netlens är ett starkt varumärke inom sin nisch, en vass butik som jag konkurrerade med under Lenswaytiden, sa Daniel Mühlbach, vd för Footway Group, då i ett pressmeddelande.

Footway har idag varumärken som, utöver det egna Footway-varumärket och Netlens, består av bland annat Caliroots, Sportamore och Belapadel.

Annika Lindecrantz
annika@ehandel.se