Systrarna Sara Sidenbladh och Anna Rietz lägger ännu ett succéår för sitt Geggamoja till handlingarna. Bolaget ökade omsättningen med 27 procent, till 19 miljoner, under 2021. Det rapporterar Breakit. Det är dessutom en fördubbling mot 2020.
Vad resultatet landade på vill man inte avslöja, annat än att siffrorna var röda.
Tillväxten tror vi beror på att intresset för att köpa hållbart med miljön i fokus ökar. I sämre tider väljer man att lägga pengar på sina barn, istället för att köpa sig en utlandsresa. Geggamoja var med även under finanskrisen, när vi var helt nya som bolag, och då var effekterna samma, säger Sara Sidenbladh till sajten.
Målet på 27 miljoner lyckades man inte komma nära, men det ska bero på alla de utmaningar som omvärldsläget förde med sig.
Samtidigt konstaterar man att hela 80 procent av försäljningen kommer från e-handeln. Utöver den egna webbutiken har man även närvaro hos Åhléns, Cdon och Stadium. Dessutom väntas man göra entré på både Amazon, Zalando och Allegro.
Vi såg att efterfrågan var stor på produkter som återförsäljarna inte ville ta in. Det handlade om till exempel ytterkläder och funktionsplagg. Då skapade vi “online only”-kategori som bara säljs via e-handeln och på olika marknadsplatser.
Plattformsstrategin är bara en del i ledet att framgent söka e-handelstillväxt även internationellt. Den andra delen ser ut att bli en kapitalrunda till hösten.
Vi sålde på 42 olika marknader i fjol, men har bara e-handel på svenska och engelska. Därför bygger vi en internationell plattform där vi initialt kommer lansera på fem stycken fokusmarknader för att därefter växa vidare. Vi har trafik från övriga marknader som vi nu kommer att kunna ta bättre hand om och möta lokala önskemål med betal- och fraktlösningar, säger Sara Sidenbladh.
LÄS ÄVEN: Systrarnas e-handel ökade med 300 procent – tar fart mot 27 miljoner