ANNONS

Klarnas släpper flera betalnyheter: "Stärker skyddet"

Sebastian Siemiatkowski är vd för Klarna
Klarna/Pressbild

"Mer hållbara betalningar – men varken nöjda eller klara".

ANNONS

Klarna släpper regelbundet nyheter. Och nu är det dags igen. Den här gången ligger fokus på konsumentvänliga produkter, en satsning som inleddes i september förra året, enligt ett pressmeddelande.

Men vad är det då som är på gång?

Jo, betaljätten slopar avgiften för månadsfaktura – samtidigt som bolaget adderar auto-betalningar. Tidigare har det tillkommit en månadsavgift på 29 kronor för att använda månadsfaktura. Men inom kort slopas även denna avgift.

I höstas påbörjade vi vårt arbete med att driva på förändringen mot mer hållbara betalningar och de här förbättringarna har redan genererat goda resultat för konsumenter över hela Norden. Vi är dock varken nöjda eller klara än. Nu genomför vi fyra nya produktförändringar som vi tror kommer förstärka konsumentskyddet ytterligare, kommenterar David Fock, produktchef på Klarna.

Man ska också förtydliga sina villkor för delbetalningar. Det nya upplägget innebär i korthet att konsumenten betalar av en fast summa varje månad, tills köpet är avbetalt.

För att göra det enklare för kunderna att komma ihåg att betala sin månadsfaktura införs även även möjligheten att betala via autobetalning. Det nya finansieringsalterantivet är dessutom fritt från påminnelseavgifter, skriver bolaget.

Tydligare påminnelser

Kunden ska nu även få betalningspåminnelser via sms. Påminnelsen ska skickas dag 45, det vill säga dagen efter det sista förfallodatumet. Det ska ge kunden ytterligare en chans att komma ihåg att betala i tid för att undvika att fakturan går vidare till inkasso. Det nya här är att kunden även ska påminnas via sms. Sedan tidigare har denne fått påminnelse via mejl.

Detta uppges vara ett led i bolagets satsning på vad det kallar för en mer hållbar kreditmarknad. Det handlar i alla led om att eliminera onödiga avgifter i branschen. Men att fakturor går till inkasso utan att kunden har uppfattat att de har missat en betalning, är något som Klarna ofta har kritiserats för.

Tror på krediter

I en intervju med Ehandel i höstas sa vd:n Sebastian Siemiatkowski att det är svårt att jobba med krediter. Men att det inte är omoraliskt.

Om din inställning är att man aldrig ska låna till någonting snackar du med fel kille. Det kan vara vettigt att låna i vissa sammanhang, till exempel till en husrenovering, eller när man handlar online och vill ha konsumentskyddet som en faktura medför, sa han och tillade:

Och vi tror i dag på fasta delbetalningar, istället för revolverande krediter. Det är en insikt vi gjort under vår resa. Poängen är att det är viktigt att erbjuda kunderna en kreditflexibilitet till en låg kostnad. Våra krediter har bland de lägsta kostnaderna på marknaden.

LÄS ÄVEN: Klarnas vd om e-handlarnas kritik: ”Vi ska inte bli ett svenskt Amazon”

Enligt Klarna har de fyra satsningar som gjorts, med start i september, lett till mer än en halvering av andelen fakturor som fått en påminnelseavgift. Det ska också ha sparat bolagets kunder i Norden över 50 miljoner dollar, under fjärde kvartalet 2021, påstår Klarna.

LÄS ÄVEN: En miljon i kö till Klarnakortet i USA: ”Väldigt eftertaktat”

David Gustavsson
david@ehandel.se