Alibaba hårdsatsar på marknadsföring i Sverige och i Norden. Kinesernas intresse för svenska varumärken har aldrig varit större.
Svenska e-handlare har oändliga möjligheter på den kinesiska marknaden, det menar Zarina Kanji, Head of Business Development för hälsa och skönhet samt mat och dryck i Storbritannien och Norden, för Alibaba Group. Ehandel.se fick möjlighet att intervjua Zarina Kanji under hennes snabba visit i Sverige under förra veckan.
Vi har inte varit i Sverige på flera år på grund av pandemin, berättar hon.
De hetaste produkterna, bland de kinesiska konsumenterna just nu, är fiskolja, hälso- och skönhetsprodukter och laktosfria produkter.
De älskar Oatly och Semper. Många kineser är laktosintoleranta och letar efter produkterna utan mjölk, där har Sverige ett stort utbud att erbjuda, säger Zarina Kanji.
Den kinesiska befolkningen är mån om vad de stoppar i sig, hur de kan leva så hälsosamt som möjligt och hur de kan ta hand om sin hud på bästa sätt. Det svenska skönhetsmärket, Foreo, är väldigt populärt, fortsätter Zarina Kanji.
Att just lilla Sverige hamnat i blickfånget hos de kinesiska konsumenterna beror framförallt på miljöskäl menar Zarina Kanji.
Kina förknippar Sverige med ren luft och en hälsosam miljö överlag och det blir också det som de kopplar till svenska varumärken.
En av Alibabas plattformar är Taobao, världens just nu största plattform för livestreaming. Under 2021 spenderade kinesiska konsumenter över 750 miljarder svenska kronor på plattformen. Engagemangsgraden och konverteringsgraden är hög. Runt 60 procent av de som tittar på livestreaming klickar på produkten.
Drygt tio procent av all e-handel i Kina sker via livestreaming. Och nästan alla köp sker via mobilen, drygt 90 procent, säger Zarina Kanji.
Livestreaming växte enormt under pandemin men Zarina Kanji tror inte att den utvecklingen kommer att mattas av.
Varje användare klickar in på Alibabas plattformar Taobao nio gånger per dag, och spenderar i snitt trettio minuter i appen varje dag. Eftersom apparna är personifierade dyker det upp nya produkter varje gång du klickar in. Pandemin startade den utvecklingen, men vi ser att den är här för att stanna, den kinesiska befolkningen har inte så mycket tid att shoppa eller besöka butiker, säger Zarina Kanji.
Livestreamingsuccén har också sin förklaring i att, förutom köpupplevelsen, blir konsumenten underhållen.
Konsumenten får en djupare kunskap och insikt i varumärket. Ofta är det en influencer som visar upp produkten och ibland är även en representant från företaget med i livestreamingen. De talar om produkten, vad den kan göra och åstadkomma för just dig.
Ta som exempel det svenska varumärket Absolut vodka. Där blandar en representant från företaget, tillsammans med en influencer, drinkar så tittarna kan lära sig hur man gör den godaste cocktailen.
Livestreaming är också viktigt för företaget och varumärket som kan inhämta information och önskemål från kunden direkt.
Det handlar om interaktion, konsumenten kan ställa frågor till företaget och få feedback direkt, gällande till exempel färger på skor och eller kläder.
Nyligen har ytterligare en dimension till livestreaming adderats.
Livestreaming VIP ser vi mycket mer av. Till exempel exklusiva klockmärken, där man bjuder in sex kunder för en exklusiv visning. Cartier har till och med haft visningar för en kund i taget.
Hur ser ni på konkurrenter som Amazon som redan är mer etablerade i Sverige än vad ni är?
Vi erbjuder något annat, 1,28 miljarder konsumenter använde Alibaba Groups plattformar under 2021, en ökning med cirka 43 miljoner användare sedan förra året. Taobao Global kan erbjuda 35 000 olika internationella varumärken. Dessutom är inte Amazon etablerade i Kina, där vi har vårt fokus.
Så det du säger är att ni inte har några direkta konkurrenter i Sverige?
Det var det du som sa. Men vi har en marknadsplats som ingen annan ännu kan erbjuda, säger Zarina Kanji.
Flera svenska varumärken har redan etablerat sig på era plattformar, kan du avslöja något om vilka andra som är på väg in?
Det kan jag tyvärr inte göra före lansering, men det kommer komma många nya varumärken. Vi samarbetar med Business Sweden, både här och i Kina, och har anlitat en svensk mediebyrå i Stockholm för att bredda vår marknadsföring.
Vilka är fördelarna för svenska e-handlare om de skulle samarbeta med er?
De saluför och säljer sina varor på samma sätt som de gör i Sverige. Det är väldigt spännande för den kinesiska konsumenten, för det innebär att de kan köpa svenska produkter som om de vore på plats i Sverige och shoppade.
Hur konflikten i Ukraina påverkat Alibaba är inget som Zarina Kanji kan kommentera.
Men jag är förkrossad och lider med invånarna i Ukraina, säger hon.
Alibaba Group finns i 19 olika länder, bland svenska varumärken återfinns bland andra Verso Skincare, Byredo, Elexir Pharma och Bio Gaia. Taobao global är en marknadsplats för mängder av varumärken i olika prisklasser och med olika kvalitet.
Det som lockar är just prisvariationerna men också att utbudet är stort och brett. Jag kan köpa blöjor från Semper och samtidigt handla hud- och skönhetsprodukter från Foreo för 200 euro eller exklusiva produkter från Cartier.
Zarina Kanji har haft nuvarande tjänst, som innebär att ansvara för utvecklingen i Norden, i 3,5 år. Innan dess arbetade hon på Lazada, Alibabas Sydostasiatiska plattform, i fyra år. Några planer på att lämna Alibaba Group har hon inte, inte förrän hon tryggat etableringen i Norden.
Om fem år tror jag att jag är kvar. Vi har så mycket mer vi vill åstadkomma. Vi har lanserat 35 000 varumärken på Taobao Global men det finns så många fler varumärken i Sverige, Norden och Europa som vi vill ha med på våra plattformar.
Vad anser du är skillnaden mellan svenska och kinesiska e-handlare?
Det är takten, farten. I Kina agerar man snabbare från tanke till handling. I västvärlden och i Sverige kan det ta uppemot ett halvår från idé till handling, det fungerar inte i Kina, då är produkten redan förlegad eller så har någon annan hunnit före.
Zarina Kanji tror att många svenska e-handlare skulle vinna mycket på att våga prova innan man har en färdig affärsplan.
”Learn by doing”, med det menar jag att analysera och reagera på den kunddata du samlar på dig längs vägen, använd den för att ta reda på om din strategi föll väl ut eller om du behöver förändra något.