ANNONS

De tar e-handeln in i framtiden - från DNA-test till matkasse

John Tengberg, vd på Kavall, och Louise Nylén, vd på Dynamic Code

"Vi nappade".

ANNONS

Som djupt rotad i teknikens underbara värld kan e-handeln skapa helt nya förutsättningar för konsumtion. Det har Dynamic Code och Kavall tagit fasta på i vad som enklast kan beskrivas som ett unikt samarbete.

Med hjälp av Dynamic Codes DNA-test "Body" kommer kunderna att få reda på vad de bör äta. Därefter kommer de erbjudas att klicka hem en specialanpassad matleverans, med tillhörande recept, i Kavalls app. Och efter bara några minuter kommer den att dyka upp utanför dörren. Ehandel fick en exklusiv intervju med Louise Nylén, vd på Dynamic Code, och John Tengberg, vd på Kavall, för att få veta mer om kampanjen - som rullas ut måndag den 25 april.

Idén kom från Dynamic Code och vårt Body-test, där vi analyserar genetiska markörer och ser vad kroppen svarar bäst på vad gäller kost och träning. Vi spånade fram möjligheter på hur kunderna kan få hjälp att komma igång med sin livstilsförändring, efter att du fått ditt testsvar, och kom fram till anpassad mat i form av en matkasse. Då tog vi kontakt med Kavall, ett naturligt val eftersom vi båda är uppstickare i de branscher vi verkar och de var väldigt positiva, säger Louise Nylén.

Och för Kavall rådde det inga som helst tvivel. Det här var ett spännande samarbete man ville testa.

Vi nappade dels på att vi tillsammans kan hitta ännu en ny väg framåt i en bransch som stått ganska still. Och dels på att vi kan underlätta för människor att förbättra sina vardagsliv och göra det så enkelt som möjligt att leva den livsstilen man vill. Genom att erbjuda omedelbar hemleverans underlättar vi för våra användare i vardagen, säger John Tengberg.

Så hur går det till rent praktiskt? Efter att kundens test analyserats av Dynamic Code får man förslag på en av åtta olika matkassar. Och recepten har tagits fram i samband med en välkänd matprofil.

Mattias Larsson, känd som Fredagskocken, har tagit fram recepten. De åtta olika kassarna är baserade på de olika genetiska profilerna. Det handlar främst om recept och menyer med mer eller mindre fett, kolhydrater eller antioxidanter, berättar Louise Nylén.

Åtta kassar låter som ganska få om man ska ned på individnivå?

Självklart är det en viss förenkling. Det är svårt att erbjuda en kasse till varje unik person. Men när man tittar på just de här parametrarna, kan man få de till huvudsakligen åtta. Men sen finns det förstås andra parametrar man får svar på i tester såsom koffein, sömn och träning.

"Gäller att vara på tårna"

Kavalls insats i det här blir att anpassa verksamheten till att leverera färdiga matkassarna på sedvanligt blixtsnabbt vis. Men även om intresset skulle bli stort för kampanjen, ser man inte att det skulle orsaka några bekymmer.

För oss är det viktigt att testa många olika typer av lösningar och se vad kunderna uppskattar. Det gäller alltid att vara på tårna. Nu är detta en kampanj och det är i den fasen vi är nu. Men att packa och skicka snabbt är det vi jobbar med varje dag. Så logistiskt är det inte komplicerat alls för oss, säger John Tengberg.

Priset på testet, recepten och maten ska uppgå till ungefär 1 400 kronor för kunden. Detta eftersom Dynamic Code kör sin största rabatterade kampanj någonsin. Bara Body-testet kostar nämligen nära 1 700 kronor i vanliga fall. Men det halveras till den här sex veckor långa kampanjen.

Ni ser ingen risk att kunderna utnyttjar kampanjen på testet och sedan klickar hem till exempel vitaminer på annat håll och på så vis helt rundar Kavall?

Det är upp till varje konsument hur de vill konsumera och uppnå sina mål. Vi är en livsmedelsbutik, men vill man köpa vitaminer kan man delvis göra det hos oss också, skrattar John.

De båda poängterar också att just helheten och enkelheten i paketet ska vara det som lockar kunden att genomföra hela resan från test till kasse.

Hur kommer det sig att det inte har funnits en liknande tjänst innan, där man får en mer personligt utformad matkasse utifrån sina behov?

På grund av det faktum att det är relativt nytt att man tittar på sitt DNA och får möjligheten att anpassa sin kost efter det. Vi nylanserade testet i höstas - det har funnits i en annan variant tidigare. Testet är väldigt populärt, men vi tyckte det kunde vara roligt att även hjälpa kunderna att agera på svaren och det här är ett bra sätt att göra det, säger Louise.

Kan ni tänka er att fortsätta och fördjupa samarbetet om kampanjen faller väl ut?

Jag tror att alla verksamheter är öppna för partnerskap, som skapar mervärde föra båda parter och konsumenterna. Utifrån det perspektivet ar vi alltid ögonen öppna, säger John.

Samarbetet hittills har fungerat väldigt bra, sen får man resonera efteråt om det visar sig att det här är något som är högt efterfrågat, säger Louise.

"Vana att hantera tillväxt"

Nu kanske den högre prislappen inte kommer skapa en enorm rusning inledningsvis. Men det kommer säkerligen att finnas en hel del nyfikna där ute som kommer att vilja testa. Och skulle det bli högt tryck på kampanjen står båda aktörerna redo.

Vi har en väldigt stor kapacitet. Vi kommer precis ut ur covid-19-pandemin, där vi levererat över en och en halv miljon tester och analyser, säger Louise Nylén.

Vi är väldigt vana att hantera tillväxt. Blir det ett jätteuppsving, så lägger det så klart extra belastning på logistiken. Men det är något vi hela tiden preppar för och vi bygger ut verksamheten konstant, avslutar John Tengberg.

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap