ANNONS

Så ska Åhléns charma kunderna och lyfta e-handeln "En skattkista"

Åhléns vd Annica Hagen under Ehandels panelsamtal

"Vi använder data för att förstå kundernas drivkrafter".

ANNONS

Åhléns har sex förlustår bakom sig. Kedjan har visat röda siffror varje år sedan 2015. I fjol skedde dock en viss återhämtning.

Men det rör sig fortsatt om rejäla förluster för Axel Johnson-ägda varuhuskedjan. Förlusterna halverades dock och landade på -152 miljoner kronor, från -331 miljoner, året innan. Omsättning uppgick i fjol till 4,7 miljarder. Det motsvarar en ökning på 10 procent från året innan.

2021 präglades av tuffa restriktioner i fysiska varuhus, medan både försäljning och lönsamhet stärktes väsentligt under hösten. Samtidigt fortsatte tillväxten i e-handeln, och även försäljningen hos Åhléns Outlet utvecklades starkt, kommenterade Axel Johnson-koncernen utvecklingen i mars i år.

Åhléns vd Annica Hagen har tidigare meddelat att e-handeln nu ska stå allt mer i fokus. Till sommaren slår även kedjans nya centrallager upp portarna i terminal-hubben Rosersberg norr om Stockholm. Det nya lagret ska både serva de fysiska lagren och e-handeln.

LÄS ÄVEN: Bokslut: Superår för Axfood och Dustin – ljusning för Åhléns

"Den bästa kundupplevelsen"

Under ett panelsamtal på e-handelskonferensen Ecommerce Expo på Kistamässan i veckan fick Ehandel möjlighet att ställa fler frågor om e-handels-satsningarna och det nya lagret – och kring hur man jobbar med data.

Vi använder datan för att förstå vilka drivkrafter våra kunder har. Vi kan med hjälp av den ta reda på vilka sortiment våra kunder är intresserade av. Det handlar om att fram den bästa kundupplevelsen. Och i dag vet vi väldigt mycket om våra kunder, sa Annica Hagen under panelsamtalet.

LÄS ÄVEN: Då öppnar Åhléns nya jättelager: ”Attraktiv upplevelse”

Det nya lagret, tillade hon, ska dessutom borga för ännu enklare, smidigare och smarta processer i bland annat e-handeln.

Det är en väldigt flexibel anläggning som kan anpassas kontinuerligt till förändrade köpbeteenden.

I panelsamtalet deltog även Ebba Kilman som är Chief Offering Officer på Åhléns. Hon har en bakgrund på Google och valde att främst fokusera på kedjans datainsamling.

Vi måste idag förstå varje enskild individ. Och för att kunna det måste vi också ta reda på vad människor respektive maskiner är bäst på, sa Ebba Kilman.

2,5 miljoner kundmedlemmar

Hon tryckte på att maskiner eller datorer inte kan allt. Människor är exempelvis bättre på att bygga starka varumärken. Och kvantitativ och kvalitativ data kombineras med fördel, sa hon.

Vi gör exempelvis även djupintervjuer med svenskar, utifrån ett statistiskt urval av befolkningen. Sedan parar vi i ihop den kvalitativa datan med vår kvantitativa maskin-genererade data.

Bland åhörarna i publiken som kommit för att lyssna på Åhléns-topparnas visioner återfanns bland andra e-handelsveteranen Arne Andersson, numera senior rådgivare på Svensk Digital Handel. Han passade på att räcka upp handen under samtalet och fråga huruvida Åhléns samlar in data från sin kundklubb. Ebba Kilman svarade delvis ja på den frågan.

Vi har i dag 2,5 miljoner kundmedlemmar och det är förstås en skattkista att ösa ur. Vi kan exempelvis ta reda på vilka människor som köper en Filipa K-topp i Luleå och skapa relevanta lokala sortiment utifrån det. Det är oerhört viktigt att bygga relationer med sina kunder i dag.

LÄS ÄVEN: Satsningen som ska rädda Åhléns: ”Ska stå för hälften av intäkterna”

David Gustavsson
david@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap