ANNONS

Flera stora e-handlare nere efter avbrott: "Vi beklagar"

Förlorade nästan en hel dags försäljning.

ANNONS

Flera funktioner i Jetshops e-handelsplattform låg nere under större delen av tisdagen. Då tappade flera stora e-handlare nästan hel hel dags försäljning. Bland Jetshops kunder återfinns Hööks, Coolstuff, Lagerhaus, Chiquelle, 24.se, Scorett och Sail Racing. Ehandel har tagit del av ett mail som skickats ut till kunderna, där bolaget förklarar vad som egentligen gick fel.

Under tisdagen den 19:e april 2022 drabbades Jetshop Commerce av en driftstörning som påverkade merparten av våra kunder och pågick från lunch fram till sen kväll, skriver Hampus Isacson, Customer Experience Manager på Jetshop, i mailet.

Ehandel mottog under dagen flera tips från upprörda e-handlare som påpekade att den långa nedtiden stod dem dyrt. Efter en felsökning ska Jetshop ha upptäckt att problemet låg hos Microsoft, närmare bestämt i deras molntjänst Azure.

Därefter eskalerades ärendet omedelbart till Microsoft och i ett tätt samarbete med Azure Support och Azure Network Product Group så identifierades felet under eftermiddagen. Omedelbart därefter påbörjade Microsoft arbetet med att avhjälpa felet så att vi kunde återställa tjänsten. Under driftstörningens gång publicerades löpande information på vår statussida, skriver Hampus Isacson.

Bolaget jobbar alltjämt på att sammanställa en incidentrapport med "mer detaljerad information". Dels om orsakerna bakom avbrottet och dels vad som gjordes för att få igång hela maskineriet igen.

Vi kommer då kunna göra bedömningen om det finns ytterligare förebyggande åtgärder som vi kan genomföra på vår sida för att säkerställa fortsatt snabba ledtider, stabil infrastruktur och hög tjänsteleverans, skriver Hampus Isacson och avslutar med:

Våra kunders upptid och prestanda är alltid av högsta prioritet. Vi beklagar det inträffade och det besvär driftstörningen orsakat.

Nils Lund
nils@ehandel.se