Liveshopping har slagit igenom på bred front hos e-handlarna de senaste åren. Många har nämligen sneglat på Kina och liveshoppingens framfart där. Men det är inte alla som vill förlita sig på de aktörer som tillhandahåller tjänsten i dag. En av dessa är Boozt som nu själva går in och förvärvar 30 procent av Liveshopper, för ett tvåsiffrigt miljonbelopp.
Liveshopper är en dansk mjukvaruplattform, som aktivt sökt investerare. Och det har man nu alltså fått i modejätten.
Vi tror att liveshopping kommer att vara en stark konkurrensparameter i framtidens e-handel. Vi ser stora möjligheter att skapa närmare band med våra kunder, mellan våra kunder och varumärken, och vi ser en spännande potential i att erbjuda ett brett utbud av liveshoppingmöjligheter till våra många varumärkespartners, säger Peter G. Jørgensen, CCO och medgrundare hos Boozt.
Enligt konsultbolaget McKinsey kan liveshopping stå för mellan 10 och 20 procent av all e-handel redan till 2026. Det tåget vill inte Boozt riskera att missa.
"Har mycket djup kunskap"
I samband med modejättens investering kommer också medgrundaren Tim Frank Andersen att byta roll från ordförande till vd i Liveshopper.
Vi anser att Boozt är den perfekta samarbetspartnern för oss. Dels har Boozt mycket djup kunskap om e-handel som en av Nordens största aktörer, dels har man starka relationer med över 1200 varumärken som vi ser fram emot att erbjuda våra tjänster och lösningar – i alla marknaderna som Boozt verkar i, säger Tim Frank Andersen.