ANNONS

Pinterest öppnar upp sin data för E-handlare

Pinterest öppnar upp sin data för E-handlare

Det sociala nätverket och den digitala anslagstavlan Pinterest utökar nu med ytterligare funktioner. Utvalda e-handlare har med ändringen sett ökningar på 70 procent i trafiken ifrån Pinterest.

ANNONS

Pinterest som nyligen blev översatt till Nordens språk tar nu ytterligare tag om e-handelsmarknaden. Detta med ett nytt API (gränssnitt) som tillåter mer avancerade "Pins" på sidor där innehållet delas på den digitala anslagstavlan.

Vi vet sedan tidigare att Pinterest är ett av de bästa sociala nätverken när det kommer till att driva trafik till e-handlare. Nyligen fick vi även veta att Pinterest lockat till sig närmare 300 000 användare i Sverige och denna siffra sägs stiga mycket fort.

Nu lanserar Pinterest ett nytt API som tillåter företag att ta reda på hur många som pinnat något på deras sida. En funktion som är speciellt intressant för e-handlare.

Denna funktion kan användas till mycket men att visa upp de mest pinnade produkterna på ens egen sida är ett naturligt första steg.

Används som rekommendationsmotor

Random House, som är en av pilotbutikerna att testa den nya funktionaliteten, har skapat en helt egen sida för pinnade böcker. En sida som fungerar som en rekommendationsmotor där man kan hitta populära böcker.

Andra pilotföretag ska vara Disney, Nestlé, Walmart, Zappos, ModCloth och Target. Där Target rapporterar ökningar av trafiken ifrån Pinterest med 70 procent sedan implementeringen. Target har också bytt ut den sida man får upp på döda länkar till att visa "top pins" på aktuell kategori.

Det är dock inte bara stora varumärken eller företag som kommer få tillgång:

– Det är inget exklusivt API, vi vill bara ha kvalitativa implementationer. Det handlar inte så mycket om att ansöka som att visa upp en snygg mockup, som låter oss se hur det ser ut och säkra användarupplevelsen. Vi går igenom alla ansökningar och det är inte exklusivt för varumärken. Om en startup visar upp en snygg implementation så kommer vi ge dem tillgång, säger Jason Costa, Pinterest chef för utvecklarrelationer, till Programmableweb.

Vi gissar dock att Sverige får vänta lite då vi precis fått en lokal version av Pinterest. Sedan är givetvis denna funktionalitet mest användbar på andra marknader där Pinterest har en större användarbas. Samt vissa branscher där kunderna är speciellt benägna att använda Pinterest. Populära objekt att pinna är till exempel inredning och kläder.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap