Allt för många svenska e-handlare finns ännu inte på den europeiska marknaden. Detta trots den stora mängd kunder som väntar ute i Europa.
Med över 300 miljoner Européer ute på nätet borde lockelsen, att etablera sig där, vara stor, säger Jan Larsson, VD för Business Sweden.
Endast en tredjedel av svenska företag finns på nätet i Europa, i dagsläget.
Att den siffran är alldeles för låg höll alla inbjudna gäster till dagens premiäröppning av Swedish E-commerce Academy med om.
Där finns en enorm potential och en viktig e-handel för Sverige, säger Jan Larsson.
"Förlora kontakten med sin kund"
Ett hinder för att etablera sig på den europeiska marknaden är att man är orolig för att man kommer tappa kontrollen över slutkunden.
Man är rädd för att om man använder sig av en extern marknadsplats då kommer man förlora kontakten med sin kund. Men egentligen borde man istället ställa sig frågan, hur ska vi som företag kunna använda marknadsplatser som Amazon på ett fördelaktigt sätt, säger Christoffer Skogfeldt, från Amazon.
Hela 17 procent av de tillfrågade i IHM business Schools rapport, om små och medelstora företags upplevelser av e-handel, uppger att de är oroliga för att tappa kontakten med sina slutkunder.
I samma rapport ser man att över hälften av de svenska e-handlarna vill och behöver öka sin kompetens generellt kring e-handel.
Man känner sig osäker inför om man ska kunna nå framgång på grund av kompetensbrist, säger Henrik Klintenberg från IHM Business School.
Ett råd från den panel som deltog på dagens öppningsevent var att sänka tröskeln, att våga och att framför allt tänka basic, inte stort på en gång.
"En mördande konkurrens"
Ett svenskt framgångsrikt företag som expanderat och hittat en ny marknad i Europa är Löfbergs kaffe i Karlstad.
Våga satsa utanför Sverige, det kan bli en fantastisk ny plattform. Sen är det en mördande konkurrens kring logistik i Europa, säger Mathias Krümmel, VD på PostNord Sverige.
Det finns flera aspekter att ta ställning till angående e-handelsmarknaden i Europa kontra Sverige, en är återvinningsdelen.
Vi får många och komplexa frågor kring hur man hanterar återvinningsdelen, säger Linda Laszlo Ek, e-handelsexpert hos Business Sweden.