Finska last mile-aktören Wolt tar upp kampen med Foodora. Nu lanserar företaget en egen "quick commerce"-lösning, eller så kallad q-handel, i Sverige. Det framgår av ett pressmeddelande.
Konceptet kallas för Wolt Market och den första e-handelsbutiken öppnade i Helsingfors under våren 2020. Sedan dess har det finska företaget öppnat ytterligare 50 "darkstores" i 12 länder. Den svenska upplagan förläggs till Solna, där dagligvaror ska hämtas upp av bud – som sedan levererar ut varorna till kunder i norra Stockholm. Totalt ska det finnas 2 500 olika produkter att välja på.
Vi är glada över att äntligen kunna presentera vår första butik i Sverige. Vi hoppas kunna hjälpa människor att spara tid genom att enkelt och snabbt kunna göra veckoinköp via oss. Vi är spända på att se hur butikerna kommer att ta fart och hur fler kunder kommer få möjlighet att hitta till oss, kommenterar Johan Grönvall, vd för Wolt Market Sverige.
Kunderna beställer sina varor via Wolts app och får sedan sin beställning levererad till sitt hem eller kontor. Leveranskostnaden ligger på mellan 19 och 39 kronor. För att motverka matsvinn ska man även sälja mat, med kort utgångsdatum. Detta görs i samarbete med företaget Too Good To Go – och alla de intäkterna ska sedan oavkortat gå till Stockholms Stadsmission.