I somras berättade vi om hur den brittiska e-handelsjätten siktat in sig på en av världens största e-handelsmarknader, Kina. Nu har man lanserat en sajt dedikerad helt till den kinesiska marknaden.
Med sajten kommer Asos att serva sina kunder i landet på kinesiska, med inhemsk valuta, specifikt redaktionellt innehåll och nyhetsbrev. Man kommer också att satsa hårt på sociala medier. Något som varit väldigt framgångsrikt i västerländska länder.
Det är något som även kineserna uppskattar men istället för Facebook och Twitter, kommer Asos att använda sig av inhemska varianter som Sina Weibo.
– Kina fortsätter att imponera på oss med sin stadiga tillväxt. Lanseringen kommer inte bara att hjälpa oss att bryta ner barriärer, den kommer också att dramatiskt förbättra upplevelsen för vårt snabbt växande antal kinesiska kunder, säger Asos vd, Nick Robertson.
En kostsam lansering
Asos Kinesiska sajt kommer att innehålla mer än 6000 olika produkter senast våren 2014. E-handlaren kommer att börja med att lansera de egna varumärkena för dam och herr, som står för 60 procent av företagets omsättning, men ska fylla på med externa varumärken efterhand.
Lanseringen av den den kinesiska sajten beräknas kosta 9,6 miljoner dollar bara i år, och följer efter de landsspecifika e-handelsplattformarna för USA, Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien, Ryssland och Australien.
– Med en lokal sajt kan du skräddarsy erbjudanden och det är viktigt för en detaljhandlare, även för handlare som Asos, eftersom nyanserna är olika. Det som är populärt i väst kanske inte är populärt i Kina, säger Neil Saunders, detaljhandelsanalytiker på Conlumino.
Källa: The Guardian, CNBC