Varor som inte kommer fram helskinnade kan ibland vara en tråkig baksida av e-handeln. Mycket kan hända under fraktens gång, vilket en hel del kunder hos Jotex och Homeroom, som ägs av Ellos Group, tycks ha fått erfara.
Efter flera tips om just detta, eller att varorna fallit sönder kort efter leverans, passade vi på att titta på företagens omdömen hos diverse jämförelsesajter och där är bilden densamma. Vi hittar flera klagomål på möbler som kommit fram i skadat och/eller skamfilat skick. Så vad är det egentligen som hänt här?
För Ellos Group är produktkvalitet och leveranssäkerhet viktiga frågor. Dessvärre händer det ibland att kunder mottar skadade eller trasiga produkter. Anledningen till det är att förpackningarna kan skadas under transporterna, och i vissa fall kan även produkterna som kommer från våra olika leverantörer vara skadade, säger Mattias Parkhagen, logistikdirektör på Ellos Group till Ehandel.
"Jobbar med ständiga förbättringar"
Nu är bilden förstås inte enkom negativ. De har av allt att döma också servat flera nöjda kunder och faktum är att på Trustpilot ligger Jotex och Homerooms snittbetyg något högre än flera konkurrenters. Men bland klagomålen är just trasiga eller skamfilade produkter bland det som sticker ut.
Ellos Group själva säger att det är något man ser över så att fler leveranser ska komma fram i gott skick till förhoppningsvis nöjda, och glada, kunder.
Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra kvaliteten på våra förpackningar och följer upp när produkter inte håller vår standard. Därutöver mäter vi löpande våra kvalitetsbrister samt jobbar aktivt med ständiga förbättringar, säger Mattias Parkhagen.