ANNONS

Stayhards grundare talar ut om nedläggningen: "Känns otroligt tråkigt"

Joakim Naumburg och hans Stayhard prisades både som Gasell och vid Retail Awards
Foto: Retail Awards

"Det finns så många goa minnen".

ANNONS

År 2005, i en källare, grundades det som skulle bli en av de stora svenska e-handelssagorna. Joakim Naumburg tände upp Stayhard, en modehandlare för yngre män på nätet. Och det blev en minst sagt framgångsrik resa.

Utan något externt kapital lyckades Stayhard-gänget bygga ett bolag som, efter många års hårt jobb, nådde över 100 miljoner kronor i omsättning. Men inte bara det, man hade även lyckats hålla bolaget lönsamt.

Det här väckte förstås intresse utifrån och 2015 hade Joakim Naumburg gjort sitt. Han sålde till Ellos Group, efter tio år med sin egen skapelse, och gick vidare. Därför kom tisdagens besked om att Stayhard nu släcks ned som en tråkig överraskning. Även om Ellos Group inte lyckats få lönsamhet i bolaget sedan förvärvet.

Jag hade ingen aning, utan fick nyheten precis som alla andra när den gick ut. Jag har inte haft så mycket kontakt med ägarna, men har sett att de kämpat med både tillväxt och lönsamhet efter förvärvet. Då får man ha respekt för att de tar det beslutet, säger Joakim Naumburg till Ehandel.

Hur reagerade du på beskedet?

Jag har inte hunnit reflektera fullt ut. Men det känns otroligt tråkigt att Ellos inte lyckades förvalta det vidare och att det slutar som det gör.

För de som har följt svensk e-handel så var Stayhard länge närmast en institution bland modehandlarna på nätet. Bolaget hittade en nisch, där man växte oerhört starka, trots att e-handeln på den tiden var något helt annat än den är i dag. Det är också en tid som Joakim själv minns tillbaka på med glädje.

Det finns så många goa minnen från hela den resan. Från det att vi började i källaren 2005, när e-handeln var i startgroparna. Allt var nytt. Och det fanns varken smartphones eller sociala medier. Så att få ha varit med från e-handelns start och bidra till det den är i dag, det känns speciellt, säger han.

Det finns många smågrejer som sitter kvar sen den tiden. När man som en ung 22-åring startade något helt nytt i en sektor där dagens system, struktur och möjligheter inte fanns. Jag tror e-handeln bara stod för 2 procent på den tiden. Det var en helt annan fas och det var roligt att få vara en del av den.

Hur kom det sig att du ändå kastade dig rakt ut i e-handeln, trots de förutsättningar som fanns då?

Vi såg potentialen i e-handeln, men också utmaningarna eftersom den var så pass begränsad. Dagens köpbeteende fanns inte då, men vi trodde ändå att det skulle bli stort i framtiden. Vi hittade ett bra koncept och tog en position vi verkligen trodde på. Så det var inte så mycket att reflektera kring. Jag fick en go känsla och det var bara att köra.

Varför blev det just mode?

Jag har själv alltid varit mest intresserad av bolagsbyggandet och affärsdelen - att skapa något. Sen var det kanske en slump att vi hamnade just där. Men det var en fantastisk tid. Att bygga upp något från ingenting i ung ålder och se den passionen som fanns i en ung organisation.

Det fanns en fantastisk drivkraft i gänget under de tio år jag var med. Det fanns en väldigt fin kultur och alla kämpade stenhårt för att få ut maximalt av det vi hade. Annars hade vi aldrig lyckats göra den resan som vi gjorde, utan externa investerare.

Men i augusti tar alltså Stayhard sitt sista andetag och svensk e-handel tar farväl av en av sina stora klassiker. Joakim själv säger också att han har gått vidare och inte känner något sug i dagsläget för att återuppliva bolaget.

Spontant känner jag att jag är färdig med det. Jag är nöjd med den resan vi gjorde. Även om jag inte hunnit tänka så mycket mer på det sedan nyheten kom, säger Joakim Naumburg.

Nils Lund
nils@ehandel.se