Lyko vill såklart fortsätta växa. Och nu tar bolaget in mer pengar, för att öka tillväxten. Men det är inte fråga om riskkapital, utan om en refinansiering via ett banklån på totalt 500 miljoner kronor. Långivare är Danske Bank och Swedbank.
Det är glädjande att vi nu får två banker som stöttar oss. Genom denna lösning får vi en finansiering som säkrar vår fortsatta tillväxt resa, kommenterar Lykos CFO Pontus Andersson.
Pengarna ska framför allt gå till investeringar, för fortsatt tillväxt. Till saken hör också att de tidigare tagna lånen, som uppgår till runt 50 miljoner kronor, samtidigt betalas tillbaka.
Lyko köpte, som exempel på sentida investeringar, i början av mars reklambyrån Honesty, med siktet inställt på att skapa Sveriges bästa inhousebyrå. Byrån byter därmed också namn till Lyko Studio, som ska ”lyfta innehållsproduktion och rörlig bild till nästa nivå”.
Vi växlar upp kommunikationen på alla fronter nu, dels genom vårt nya samarbete med Åkestam Holst men också genom en storsatsning på vår inhouse. Vi behöver skapa mer och bättre innehåll i snabb takt för de över 1000 varumärken vi säljer och för våra egna varumärken som Make Up Store, Pusher, Watercloud, Grazette med flera, kommenterade Kalle Eliason, CMO på Lyko.