ANNONS

Boozts klimatutsläpp ökar – nu avslöjar toppchefen varför

Sandra Gadd är CFO på Boozt
Boozt/Pressbild

E-handlaren mäter bredare idag.

ANNONS

Igår släpptes Boozt årsredovisning och hållbarhetsrapport för 2021.

Och nettoomsättningen under helåret ökade med 33,4 procent till 5,8 miljarder kronor, mot 4,3 miljarder året innan. EBIT-resultatet växte också i fjol till 265 miljoner, från 182 miljoner.

Vad gäller hållbarheten så släppte bolaget ut i snitt 0,34 kilo klimatgaser per order, till följd av utskick med frakt och returer. Den siffran är därmed oförändrad, från året innan. Boozt mäter sina klimatutsläpp på tre olika nivåer.

Och just denna siffra på 0,34 är ett mått på vad Boozt kallar för "intensitet per order". Det handlar i det här fallet om utsläpp från distribution och transport i kedjans senare led. Och den siffran har ökat. Företagets totala utsläpp, inklusive alla utsläppskällor, ökade samtidigt i fjol till 3 377,4 ton, från 2 618,3 ton, året innan. Boozt hävdar att det främst beror på att antalet fullbordade order ökade med cirka 30 procent jämfört med 2020.

LÄS ÄVEN: Urstarkt 2021 – men Boozts utsläpp ökar – ”blockerar kunder”

Ett bekymmer som bidrar till utsläpps-ökningen är returerna. Under 2019 införde Boozt därför en så kallad "fair use-policy" i sina köpvillkor. Detta för att få bort fler returer.

Fair use-policyn bidrar till att vi kan ha en transparent och uppriktig dialog med kunder, och eventuellt blockera kunder som vid upprepade tillfällen utnyttjar vår höga servicenivå avseende fri frakt och retur på bekostnad av vår verksamhet, andra kunder och miljön, skriver bolaget i rapporten.

Ehandel kontaktade Boozt för att ta reda på mer om varför utsläppen ökar. De skickade då fram CFO:n Sandra Gadd, som även är medlem i Hållbar Ehandel.

Vårt klimatutsläpp står i relation till en fortsatt stark verksamhetstillväxt på 33,4 procent jämfört med 2020. Tack vare våra lokala och optimerade distributionsmönster samt fossilfria leveransalternativ var det möjligt för oss att behålla en låg nivå på 0,34 kilo koldioxidekvivalenter per order hänförlig till distribution och returer. Det är samma nivå som föregående år trots att antalet hanterade order ökade med cirka 21 procent.

Nya metoder för utsläppsberäkning och utökad datainsamling bidrar också till en ökning, tillägger hon. Exempelvis har årets Scope 2-utsläppsdata, en av tre utsläppsmått, utökats och omfattar allt fler enheter. Det har i sin tur lett till att utsläppen vuxit, menar hon.

Efterhand som verksamheten fortsätter att växa fortsätter vi att utöka datainsamlingen för att beräkna alla verksamheters totala miljöpåverkan.

Vad gör ni för att minska utsläppen?

Boozts hållbarhetsvision är att använda oss av vår lokala nordiska ställning och våra teknologiplattformar för att göra det enkelt för våra kunder och partners att göra hållbara val. Att öka användningen av förnybar energi har alltid varit ett viktigt åtagande för Boozt.

Hanteringscentret eller distributions- och lageranläggningen drivs idag även på helt förnybar energi, bestående av köpt energi från vattenkraft samt egenproducerad solenergi, berättar hon.

Våra investeringar i att hantera alla transporter och returer på vårt lokala hanteringscenter i Ängelholm har varit en viktig faktor för att kunna bidra till miljövänligare leveranser och minimera vårt klimatavtryck. På så sätt kan vi behålla en låg nivå på 0,34 kilo koldioxidekvivalenter per order.

Under 2019 införde Boozt som sagt Fair Use-policyn i sina köpvillkor. Sandra Gadd menar att företaget därmed gick i bräschen för att eliminera onödiga returer och etablera hållbarare affärsmetoder.

Som ett resultat av att Fair Use-policyn infördes har Boozt eliminerat behovet av cirka 300 lastbilar på ett år och sparat cirka 310 ton koldioxidekvivalenter.

Hittills har runt 25 000 kunder som uppvisat ett orimligt köpbeteende pausats och Boozt kunde under 2021 undgå att skicka 900 000 ”onödiga” paket, varav 430 000 hade varit returer.

Vad har ni satt för klimatmål?

Som en del av vår Care-For-strategi har vi som mål att till år 2023 bli det första B Corp-certifierade e-handelsföretaget i Norden. Dessutom ska vi vara klimatneutrala inom alla verksamhetsområden, vilket inkluderar den påverkan som leveranser och returer har, till år 2025.

För att nå våra klimatmål har vi lagt grunden för vår klimatstrategi som kretsar kring initiativet Science Based Targets Initiative (SBTi) och ligger i linje med Parisavtalet om klimatförändringar.

David Gustavsson
david@ehandel.se