Klarna är inte nöjda med Integritetsskyddsmyndighetens utredning, som resulterade i en bot på 7,5 miljoner kronor. De kommer därför att överklaga beslutet, skriver de i sin blogg.
För det första anser vi att beslutet är otydligt och vi saknar en förklaring till varför informationen i Klarnas integritetspolicy var så pass bristande att det rättfärdigar en bot. För det andra, hoppas vi att en överklagan kan ge förtydligande och vägledning i hur en korrekt implementering av GDPR bör se ut för att säkerställa framtida efterlevnad, något IMY inte tidigare tillhandahållit, skriver bolaget.
Bolaget vill också trycka på att bristerna som pekas ut rör Klarnas integritetspolicy, som användes mellan 17 mars och 26 juni 2020, och inte hur Klarna samlat in eller hanterat data.
Klarna säger också att man arbetar mot att överträffa de juridiska krav som finns i dag. Och att man vill presentera hur och varför man samlar in personuppgifter, på ett lättbegripligt sätt. Men att det finns mer att göra på den fronten.
Klarna strävar efter att sätta en ny standard för vad en riktigt bra kundupplevelse är, i allt vi gör. Det gäller även att tillhandahålla bra information om dataskydd och personuppgifter, men vi är långt ifrån klara. Faktum är att vi är ganska långt ifrån där vi vill vara, skriver bolaget.
De säger därför att de tillsätter ett team, som ska förbättra kundupplevelsen kring dataskyddsinformation.
Klarnas tidslinje över utredningen
De publicerar även en tidslinje över utredningens gång. Den inleddes 2019 och i september 2020 ombeds Klarna att tillhandahålla villkoren och förtydliga tjänsten "Min Ekonomi". Efter att så skett får man mot slutet av året besked om avslutad utredning och att IMY överväger ett vite.
I början av 2021 svarade Klarna myndigheten med en inlaga, med vad man menar är en bristande handläggning av ärendet enligt förvaltningsrätten. I slutet av samma år får Klarna, på egen begäran, ett utkast från IMY om myndighetens beslut som kommunicerats till relevanta myndigheter.
Och så den 28 mars i år får Klarna slutligen ta del av IMY:s beslut, som man nu alltså överklagar.
LÄS ÄVEN: Klarna tvingas böta 7,5 miljoner - efter GDPR-granskning