ANNONS

Alibaba krossade rekordet under Kinas Cyber Monday

Alibaba krossade rekordet under Kinas Cyber Monday

Singles Day är Kinas motsvarighet till Cyber Monday och äger rum varje år den 11 november. Det har kommit att bli en dag då e-handelsrekorden ryker all världens väg, så även i år. Totalt såldes det för 8,2 miljarder dollar under dagen, och e-handelsjätten Alibaba, stod för lejonparten av den summan.

ANNONS

Singles Day, även kallat 11/11, lanserades 2009 av Alibaba för att marknadsföra e-handelssajten Tmall. Men dagen har kommit att bli en nationell e-handelsdag som varje år slår nya försäljningsrekord, något som hände igår igen.

Totalt tror man att landets e-handlare sålt för 8,2 miljarder dollar under gårdagens 24 timmar. En siffra som kan jämföras med 1,46 miljarder dollar under förra årets Cyber Monday i USA.

Förra året sålde landets e-handelsjätte Alibaba för mäktiga 3,1 miljarder dollar under ett och samma dygn. I år blev den siffran betydligt högre än så då det såldes för 5,7 miljarder dollar på Alibabas två sajter, Tmall och Taobao.

Dock gäller den summan bara för de kunder som betalade via företagets egna betallösning Alipay, så den totala summan väntas stiga ännu mer när siffrorna för alla betalmetoder räknas samman.

Tmall, med sina 20 000 återförsäljare, är landets mest populära e-handelssajt och hade inte mindre än 402 miljoner unika besökare under ett och samma dygn, en ökning från 213 miljoner för förra året.

Och att det skulle bli rekord även i år såg man tidigt under dagen. Redan efter en timme hade det sålts för 1,1 miljarder dollar på Taobao och Tmall, och vid lunch hade det sålts för 2,86 miljarder dollar bara på Tmall.

Inte bara att räkna pengar

Men det är inte bara Alibaba som drar nytta av dagen. Andra e-handlare som visar upp fina siffror är Autohome.com.cn, som ska ha sålt 17 776 bilar under gårdagen till ett värde av 427 miljoner dollar. Och Jingdong, som anses vara Tmalls största rival och tidigare känt som 360Buy, avslöjar inga siffror men är nöjda med dagen.

– Försäljning av produkter som skor har gått genom taket. Vi ser en 1 000-procentig ökning av Asics och Li Ning och mer än en 5 500-procentig ökning av New Balance. Även när det gäller elektronik ser vi skyhöga siffror och vi har nästan sålt en dator per sekund under dagen, säger Jingdongs, Gloria Li.

Nätjätten Tencent, som bland annat äger chattklienten WeChat och ett antal nätbutiker, är ytterligare en aktör som märkt av hur försäljningen blomstrat. Tidigare igår kväll förväntade man sig att försäljningen på e-handelssajten 51Buy skulle landa någonstans runt 60 miljoner dollar.

Men att sälja på nätet under Singles Day är inte bara en dans på rosor.

– Att sälja under 11/11 skiljer sig från allt annat. Hela affärsmodellen förändras, du måste ändra varje aspekt av ditt företag för att tillgodose denna dag. Från att välja produkter som kan levereras snabbt till att förändra hela din lagerhållning och leveranskedja. Men det är värt det, vår vanliga dagliga omsättningen är cirka 82 000 dollar och under 11/11 kan den siffran bli 90 gånger högre och landa på 7,4 miljoner dollar, på en och samma dag, säger Kevin Shih, VD för Jollywiz som är distributör av det taiwanesiska hudvårdsmärket Naruko i Kina.

 
Källor: Internet Retailer, Tech in Asia

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se