Sök
Stäng denna sökruta.

Sponsrat Innehåll

Premiär för stor utbildningssatsning inom e-handel

Den 5 april bjuder Swedish E-Commerce Academy in till ett virtuellt lanseringsevent, som markerar startskottet för en kostnadsfri webbinarie-serie om e-handel. Förutom paneldiskussion presenteras även en ny rapport om små och medelstora företags upplevelser av e-handel. 

Swedish E-Commerce Academy syftar till att ge små och medelstora företag kunskap för att lyckas med sin e-handel. Tillsammans vill Business Sweden, Almi Företagspartner Skåne, Regional Exportsamverkan Skåne, Amazon Sverige, Ehandel och PostNord skapa Sveriges ledande utbildningsplattform för e-handel. 

Den 5 april kl 9:00-10:15 bjuder Swedish E-Commerce Academy in till en morgon fylld av spännande diskussioner och e-handelsinsikter. Talare är bland andra Jan Larsson, VD för Business Sweden, Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets och Henrik Klintenberg, IHM Business School följt av en paneldiskussion. Deltagare får även lyssna till spännande företag som berättar om sina framgångsrika e-handelsresor.

I samband med eventet presenteras även en ny rapport om små och medelstora företags upplevelser av e-handel. Rapporten, som är framtagen av IHM Business School och utförd av Origo Group på uppdrag av Amazon, visar att en tredjedel av svenska små och medelstora företag idag avstår att sälja online, trots tillväxt- och exportpotential. Hälften av de tillfrågade uppger att de saknar tillräcklig kompetens för att bli framgångsrika inom e-handel. 

I samband med eventet startar även en ny kostnadsfri webbinarie-serie i sex delar som berör olika ämnen inom e-handel från var och en av de aktörer som står bakom Swedish E-Commerce Academy. Först ut är Business Sweden, som den 7 april inleder med ett webbinarium om hur e-handlare kan använda export för att expandera sin e-handel. Detta följs av ytterligare fem webbinarier inom flera olika områden såsom marknadsföring, logistik, hållbarhet och tillväxt. Webbinarie-serien pågår till och med 2 juni och är en unik chans för små och medelstora företagare att ställa frågor till, och inspireras av, företagsrepresentanter som genomgått samma resa. 

”Som mindre företag är det svårt att vara expert på allt. Genom att dra nytta av den specialistkunskap som logistikpartners och andra leverantörer besitter kan företagare inte bara undvika onödiga misstag, utan även lära sig mycket på köpet. I slutändan kommer det leda till både framgångsrikare små- och medelstora företag och nöjdare kunder, vilket är målet med Swedish E-Commerce Academy,” säger Mathias Krümmel, VD på PostNord Sverige.

”Sverige är ett väl utvecklat e-handelsland vilket innebär stor potential för svenska företag att nå ut till ännu fler kunder, både nationellt och internationellt. Samtidigt är konsumenternas förväntningar på en bra shoppingupplevelse idag skyhöga. Vi är glada och stolta över att samarbeta med starka lokala aktörer för att stötta svenska e-handelsföretag och erbjuda dem nya utbildningsmöjligheter på Amazon och andra försäljningskanaler online,” säger Gulfem Toygar, Amazons Sverigechef.

”Med den stora ökningen av e-handel världen över är det många e-handelsaktörer som slåss om kunderna internationellt. Allt fler har blivit skickligare på att anpassa sitt erbjudande mot varje land för att kunna positionera sig och växa. För att fortsätta lyckas behöver svenska e-handlare satsa mer på att förstå det land de ska expandera till och göra sig relevanta för den lokala målgruppen,” säger Jan Larsson, VD på Business Sweden.

Är du återförsäljare eller entreprenör och vill lyfta din e-handel till nästa nivå? 

Säkra din plats på det virtuella lanseringseventet den 5 april här och anmäl dig till Swedish E-Commerce Academys kostnadsfria webbinarie-serie här.