Med chockhöjda priser på nästan alla håll och kanter gäller det att vara klurig som e-handlare för att hålla kostnaderna nere. En lösning kan vara att samarbeta över e-handelsgränserna, vilket Glacial och Collar of Sweden upptäckt.
De har gjort ett riktigt hundjobb tillsammans och tagit fram vattenskålar till människans bästa vän, som kommer att marknadsföras och säljas hos båda aktörerna. Något som visade sig vara oerhört kostnadseffektivt.
Vi ramlade in i lite diskussioner, på gemensamma träffar, om vi skulle göra en produkt ihop. Båda bolagen tittar mycket på vem som är kunden, hur de vill handla och hur vi kan öka snittchecken, säger Anders Hedman, COO på Glacial och Advisor and Partner på Collar of Sweden, till Ehandel och fortsätter:
Det visade sig då att våra målgrupper matchar varandra väl. En av våra vanligaste kundgrupper är en medelålders mamma eller pappa i familj, som förmodligen också har hund.
I den här processen upptäckte man också att samarbetet innebar kraftigt kapade kostnader - i nästan alla led. Sedan Glacial drog igång verksamheten 2018 har fraktpriserna fyrdubblats. Så som två samarbetande aktörer kunde man ta in nya kollektioner med betydligt lägre risk.
Det är extra viktigt nu med de höga fraktkostnaderna, som stigit enormt på senare tid, säger Anders Hedman.
"Halverade kostnader"
Men besparingarna slutade inte här. Bolagen delade nämligen även på framtagandet av bildmaterial till marknadsföringen.
Vi tog fram bildmaterial och produkterna fotograferades, sen får båda bolagen lika många bilder direkt. Och eftersom vi gör det tillsammans, så blir det halverade kostnader för båda.
I Glacial, som gjort sig kända för sina vattenflaskor och tumblers i rostfritt stål, fick även Collar of Sweden en redan existerande sourcing-partner och behövde inte gå över ån efter vatten-skålar.
För ett litet bolag som jobbar med produktutveckling, gör det processen mycket enklare. Det effektiviserade hela sourcingbiten.
Hur kommer ni att gå vidare med arbetet kring det här samarbetet?
Vi kommer att köra hårt med en lanseringsperiod, där vi har liknande kommunikation på båda håll. Sen släpps det fritt, där man till exempel kan testa att sälja i flera olika kanaler.
"Får gratis marknadsföring"
Samarbetet beskriver Anders Hedman som ett spännande projekt och det är mycket möjligt att det kan bli mer av den här varan. Det verkar i alla fall ha givit blodad tand.
Det blir lite av ett pilottest det här. Vi kommer också ha glädjen av att få gratis marknadsföring i varandras kanaler. Så både de och vi kan nå kunder vi tidigare inte haft, som ser varumärkena och vill titta närmare på vad vi har för ytterligare utbud.
Så varför blev det då en vattenskål i rostfritt stål för hundar som fick bli det där testet? Naturligtvis för Glacials vana att jobba med materialet, men också att man såg möjligheten att fylla ett vattenhål på marknaden.
Det finns både hundskålar rostfritt stål. Men vill man ha lite snyggare design, roliga mönster, bra kvalitet och rostfritt stål - den kombinationen är ovanlig. Kvaliteten, den är miljövänlig och snygg också.
Och samarbeten e-handlare emellan är något man varmt rekommenderar efter upplevelsen med Collar of Sweden.
Vi tror att e-handelsbolag kan hitta många sätt att samarbeta på. Och hoppas att detta kan vara inledningen på ett större samarbete där man kan hitta gemensamma utmaningar och möjligheter att jobba vidare med, avslutar Anders Hedman.