Einride är på mångas läppar just nu. Det är namnet på en svensk tillverkare av elbilar. Ehandel intervjuade nyligen vd:n som berättade om ambitiösa tillväxtplaner.
Vi ser våra kunders positiva omdömen och goda vilja att fortsatt samarbeta med oss som ett gott betyg och att än mer ska expandera vår kundbas genom att introducera Einride för fler marknader ute i världen, sa vd:n Robert Falck till Ehandel i slutet av februari.
Och plötsligt händer det. Nu lossnar det rejält på försäljningssidan. Einride har fått en megabeställning från danskgrundade globala fraktgiganten Maersk, som har 95 000 anställda i 130 länder.
Maersk beställer 300 ellastbilar från Einride. Det är därmed förstås bolagets hittills största order. Vad dealen är värd vill bolagen dock inte avslöja. Det framgår av ett pressmeddelande.
Partnerskapet innebär elektrifiering av mer än 1 miljon försändelser under det initiala femårsavtalet. Elektrifiering i denna skala möjliggörs av Einrides plattform. Teknikplattformen omfattar 300 uppkopplade eltruckar, 150 laddstationer, och operativsystem, berättar presschefen Simon Said för Ehandel.
Det här är en av de största affärerna som hittills har gjorts inom hållbara transporter, och det sker vid en kritisk punkt i historien, enligt vd:n Robert Falck.
Vägfrakten står i dag för nära 8 procent av alla globala koldioxidutsläpp – en siffra som kommer att fortsätta växa om inte kostnadseffektiva förändringar görs idag. Jag beundrar Maersk för dess djärvhet att leda vägen, kommenterar han.