Nu kommer det en rad nyheter från Google, vilket kan glädja många e-handlare. I ett blogginlägg från företaget framgår det att Google nu har rullat ut sin tredje version, vad gäller visningar och kategoriseringar av produkter.
Det handlar bland annat om en uppdaterad algoritm som styr hur sökningar kring produktrecensioner rankas, utifrån principen att det ska vara så användbart och värdefullt för sökarna som möjligt. Ett utpekat huvudfokus handlar om Googles förmåga att identifiera produktrecensioner av hög kvalitet, framgår det.
Detta ska göra det lättare att hitta sunda köpråd. Men det handlar också om att belöna riktigt hjälpsamma kreatörer, kommenterar Google-utvecklaren Alan Kent.
Verifierar produktanvändare
Algoritmerna ska bland annat borga för att mer djupgående information om för- och nackdelar med olika produktrecensioner, liksom produkter. Algoritmerna ska även verifiera att recensioner verkligen skrivs av personer som testat/använt en produkt.
Produktrecensioner ska också kopplas till fler bilder och mer ljud och länkar. Det handlar bland annat om att ge en produkt mer jämförelsedata, gentemot konkurrenters produkter, skriver Google. Det ska också lättare gå att utläsa hur en ny produkt skiljer sig från tidigare modeller/versioner.