I början av oktober berättade vi om att Google Shopping testades i Sverige med hjälp av svenska e-handlare som redan använder tjänsten i andra länder. Något som inte alla e-handlare i vårt avlånga land jublade över, men nu har tjänsten lanserats i full skala.
– Varje dag kommer användare till Google för att söka efter produkter och komma i kontakt med säljare för att göra sina inköp. Vi har jobbat hårt för att förbättra shoppingupplevelsen i Sverige och är glada över att kunna berätta att våra användare nu kommer att börja se produktannonser när de ställer shopping-relaterade sökfrågor på Google.se, säger Santiago Andrigo, Produktchef på Google Shopping.
För att få listas i Google Shopping måste man så klart betala för sig
och produktannonseringen aktiveras i Google Merchant Center efter att
man kopplat ihop det med sitt Google Adwords-konto. Precis som för
Google Adwords kan man utläsa statistik kring annonseringen via Google
Analytics.
Visas i separat ruta
Produktannonserna kommer att visas i en ruta med bilder på produktsökningar när Google identifierar att en sökfråga har kommersiell innebörd. Det krävs också att det finns tillräckligt med relevanta produkter för att matcha användarens fråga.
Rutan kommer att ha märkningen “Sponsrade länkar” och kommer till en början att finnas längst upp till höger på sidan med sökresultat, ovanför textannonserna.
– Vi ser fram emot att skapa trevliga shoppingupplevelser för konsumenter i nära samarbete med annonsörerna. Produktannonser är bara ytterligare ett steg mot målet att förmedla teknologi, verktyg och trafik och hjälpa till att utveckla Sveriges ekosystem för återförsäljning, säger Santiago Andrigo.
Källa: Google