Efter flera kämpiga år med stora förluster – så går det återigen bättre för Åhlens.
Det är ett av flera dotterbolag till en av Sveriges största ägarfamiljer, vid sidan av Wallenberg, Axel Johnson.
Men det rör sig fortsatt om rejäla förluster för Åhléns. De halverades dock och landade på -152 miljoner kronor, från -331 miljoner, året innan.
2021 präglades av tuffa restriktioner i fysiska varuhus, medan både försäljning och lönsamhet stärktes väsentligt under hösten. Samtidigt fortsatte tillväxten i e-handeln, och även försäljningen hos Åhléns Outlet utvecklades starkt, skriver koncernen i ett pressmeddelande.
LÄS ÄVEN: Satsningen som ska rädda Åhléns: ”Ska stå för hälften av intäkterna”
Åhléns omsättning uppgick till 4,7 miljarder. Det motsvarar en ökning på 10 procent från året innan. Även dotterbolaget Kicks, som säljer smink, ökade sin omsättning med 10 procent till 3,6 miljarder.
Omsättningen för hela ägarkoncernen Axel Johnson AB växte till drygt 94,7 miljarder kronor, under helåret 2021 – från drygt 86,9 miljarder året innan.
Under 2021 presterade Axel Johnson sitt bästa resultat någonsin. Vi fortsatte också att röra oss i det höga tempo som krävs för att nå vårt förnyelsemål, trots att året både påbörjades och avslutades i pandemins tecken. Det är ett styrkebesked, som visar på stora möjligheter framåt, kommenterar koncern-vd:n Mia Brunell Livfors.
Investerar i automation
Koncernens resultatet (EBIT) landade på 3,4 miljarder, från 2,7 miljarder året innan.
Under 2021 förbättrade våra bolag resultaten över hela linjen, konstaterar vd:n och fortsätter:
Vi har under 2021 fortsatt att investera i digital kundupplevelse, samt i ökad teknisk kompetens och kapacitet. De allra största investeringarna i våra befintliga verksamheter gör vi i automation och i utveckling av en successivt modernare och mer hållbar logistik.
Koncernen äger även Axfood och Dustin som i fjol förvärvade Bergendahls Food, respektive nederländska Centralpoint.
Vi fortsatte att investera också i våra nyare områden, som framtidens mat, hälsa och solenergi, och tecknade därtill avtal om byggande av Sveriges två största solparker, konstaterar vd:n.
Axfood äger i sin tur sedan tidigare Hemköp och Willys. Samt 16 procent av Mathem. I utbyte mot de 16 procenten blev Mathem helägare i e-handlaren Mat.se från Axfood.
LÄS ÄVEN: Mathems vd om fusionen: ”Vi ska bygga gemensamma lager”
Axfoods omsättning landade på 57,8 miljarder (53,6), medan resultat uppgick till 2,5 miljarder kronor (2,4). Dustin presterade en omsättning på 15,8 miljarder (13,1) – och uppvisade en omsättningstillväxt på drygt 10 procent till 469 miljoner (335).