Häromdagen så slog nyheten ned som en bomb. Google kommer att stänga ner Google Universal Analytics redan nästa år. Ett analysverktyg som används av väldigt många e-handlare.
LÄS ÄVEN: Google Analytics stängs ner 1 juli 2023 – dags att uppgradera
“Vill snabba på processen”
Även för marknadsföringsexperterna var det ett oväntat besked.
Jag är förvånad över datumet 1 juli 2023. Jag hade gissat på tidigast 2025 då Google Universal Analytics har en sån stor del av marknaden globalt och samtidigt har Google Analytics 4 inte blivit den succé som man hade förväntat sig, säger Martin Winberg, medgrundare av byrån 56K Digital, och tillägger:
Det är fortfarande många sajter som inte implementerat Google Analytics 4 eller nyttjar det fullt ut. Denna korta deadline ger mig känslan att Google vill snabba på processen att få över användare till Google Analytics 4.
“Konkurrenter fokuserar ofta på privacy”
Samtidigt vet vi att Google Analytics just nu är under utredning hos Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) där man granskar ett antal stora svenska e-handlares användning av tjänsten. Flera myndigheter i Europa har gjort liknande utredningar och kommit fram till att användningen är olaglig.
LÄS ÄVEN: Snart faller domen kring Google Analytics i Sverige: “Är i slutskedet”
En påskyndad nedstängning kan eventuellt ha med detta att göra, enligt Martin Winberg.
Det kan vara en faktor att Google har varit i blåsväder i EU gällande Google Universal Analytics. Och att man vill snabba på processen att stänga ned det och få över användare till Google Analytics 4. Google ska den 23:e mars presentera nya funktioner kopplad till privacy-inställningar för Google Analytics 4, och det ska bli intressant att se vad som presenteras. Konkurrerande verktyg till Google Analytics fokuserar ofta på privacy och säljargumentet är att man har kontroll över sin data, så kan Google bemöta det så får konkurrenterna svårare att ta sig in på marknaden nu när Google Universal Analytics ska stängas ned.
Google Analytics 4 är alltså den nya versionen av analysverktyget från sökjätten, där man byggt om tjänsten från grunden. När den lanserades så togs den inte emot med öppna armar av marknaden, utan många var skeptiska till den nya utformningen.
Förra året så gjorde Martin Winberg tillsammans med den digitala marknadsföraren Tony Hammarlund en undersökning av hur många av Sveriges största e-handlare som gått över till Google Analytics 4.
Då var det endast 13 av 100 e-handlare som valt att hoppa på den nya tjänsten. Nu har de återbesökt listan. Hur många har nu vågat ta steget? Det kan ni läsa om i följande artikel:
Så många har hoppat på Googles nya tjänst: “Ett mycket kraftfullare verktyg”