ANNONS

Intervju: Payson om vikten av en smidig checkout

Intervju: Payson om vikten av en smidig checkout

Betalleverantören Payson är en av våra Partners till den trevliga e-handelskonferensen Emeet. Payson blev förra året uppköpta av betaljätten Svea Ekonomi. I följande intervju snackar vi med dem om uppköpet, nya tjänster och framtiden.

ANNONS

På torsdag är det dags för e-handelskonferensen Emeet. Ett av de företag som gör evenemanget möjligt är Payson. Inför diskussionerna på torsdag slängde vi iväg några frågor till Staffan Ljung, alldeles ny VD på Payson.


Hej Staffan, ny VD för Payson som är en trogen Partner till Emeet. Varför stödjer ni detta fenomenala evenemang?

Staffan LjungVi har 6000 ehandlarkunder och ett par miljoner konsumentkonton med andra ord är vi en del av e-handels Sverige. På emeet får vi möjlighet till inspiration och att vara med att driva vår bransch framåt. Vi lever med vår vision att göra handeln enklare och säkrare och tycker att vi har mycket kvar att göra fortfarande!

Som ny VD hos Payson undrar man förstås hur det går på nya jobbet? Hur är det att jobba för betalleverantören Payson?

De första 60 dagarna har varit väldigt intensiva där några av höjdpunkterna har varit en bredare lanseringen av vår ny check-out efter nästan ett år av A/B testning. Roligt att i siffror kunna se hur konverteringen gått upp. Payson har gått igenom stora förändringar sedan uppköpet av Svea Ekonomi för ett år sedan. Har fått axla ansvaret för integrationen och skapandet av Svea Payments där Svea Webpay och Payson ingår. Det har varit en extra krydda i jobbet med Payson att få hela styrkan av Svea i en gemensam organisation.

Förra året snackades det mycket om mobila betalningar, ett ämne som bara blivit hetare sedan dess. Hur ser Payson på den mobila revolutionen?

Konsumentbeteende bygger på erfarenheten i online så det viktigaste steget är att erbjuda en bra check-out som är snygg och enkel att använda på alla enheter. I vår nya check-out gör vi det plus att vi lagt till möjligheten att spara kort så att man slipper knappa i kortnumret nästa gång man handlar. Det revolutionerar konverteringen på mobil. Trafikmässigt har många av våra kunder tillväxt i flera hundraprocent nu knyter möjliggör vi enkelt handlande för dem.

Payson var nyligen i hetfluften när nätbutiker blev av med sin kortbetalning. Vad hände egentligen?

Vi är en del av en betalkedja och ekosystem där vi måste förhålla hos till de regler som våra banker och kortnätverk ställer på oss. Regelverken för fakturalösningar ser annorlunda ut så i flera fall har vi kunnat erbjuda Payson faktura som ett alternativ till kortbetalningar när det inte varit möjligt.

Ni har lanserat en ny enklare betalsida med mindre friktion för kunden. Hur har denna tagits emot och hur ser konverteringen ut för den nya sidan?

Flera av våra kunder som Sello och Kaffe Compagniet rapporterar om ökad kovertering med tiotals procent så det har varit ett enormt positivt gensvar. En del av förklaringen till det är den omfattande A/B testningen som gjorts det senaste året och det faktum att sidan är responsiv så att mobilkonverteringen växer dramatiskt inte minst för de konsumenter som väljer att spara sina kortuppgifter hos oss så att de slipper knappa in dem för återkommande köp.

Förra året köptes Payson upp av Svea Ekonomi. Hur har detta påverkat e-handlare som använder Payson?

Vi har kunnat vässa våra fakturalösning och erbjuda ännu bättre villkor för fakturaköp. Sedan betyder det att vi kan erbjuda två kompletterande lösningar under samma tak: Payson för enkla standard lösningar och Webpay för lite större kunder med mer komplexa behov.

Hur viktigt är det att erbjuda flera olika betalalternativ i sin nätbutik? Och tror ni att vi går allt mer mot integrerade helhetslösningar för betalningar?

Inte minst HUIs undersökningar lyfter fram vikten av att låta konsumenten välja betallösning och inte tvinga konsumenten till ett visst betalalternativ – det ökar konverteringen vilket flera av våra kunder som kommer från andra leverantörer som bara promotar ett alternativ framhåller. Handlare i allmänhet och ehandlare i synnerhet har inte tid att fokusera på sidoverksamheter som fakturaadministration och kortbetalning det gör att integrerade lösningar vinner mark. Det ser vi genom att vi fortsätter att ta marknadsandelar.

Det händer just nu mycket i betalbranschen. Kommer vi få se några nya spännande tjänster ifrån Payson nästa år?

Vi kommer hjälpa växande kunder att vara kvar hos oss längre genom anpassade paket även för större kunder.

Som Partner till Emeet kan ni förstås skriva upp ett eget ämne på gridden. Vilket ämne ligger Payson närmast om hjärtat just nu?

Enkelhet och säkra betalningar.


Vill ni prata mer med Payson och har lyckats få en biljett till Emeet är det bara att fånga upp dem på torsdag. Alla godkända deltagare ska nu ha fått inträdesbiljetten skickad till sin e-post. Vi ses på Emeet!

För sista chansen-biljetter, testa ansök här.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se