Svenskarna har åter fått säga sitt i Sustainable Brand Index, som mäter vilka företag som uppfattas som mest hållbara av konsumenterna. Det är alltså inte ett facit på vilka som de facto är mest hållbara, utan visar i första hand vilka som är bäst på att nå ut med sitt budskap.
Förra året kammade dagligvarukedjan Coop hem titeln, men i år får man åter se sig passerade. Föga överraskande av Ikea, som prenumererat på toppositioner i den här listan, sedan undersökningen infördes år 2011. Det är också tredje gången möbeljätten placerar sig allra högst upp.
Vi är stolta över att ännu en gång ha fått det fina betyget från konsumenterna. Det visar att vi nått ut med de satsningar vi har gjort de senaste åren och att våra kunder uppskattar våra högt ställda hållbarhetsmål och vårt arbete för ett bättre och mer hållbart liv hemma, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef på Ikea.
Totalt har över 24 300 svenskar deltagit i undersökningen och Ikea rankar högt i kategorierna arbetsvillkor i varuhusen, mångfald och inkludering, kvalitet och återbruk, samt hållbara förpackningar.
Tack vare ett ihärdigt arbete med hållbarhet på bred front uppfattas Ikea återigen som Sveriges mest hållbara varumärke. Det unika för Ikea är just att de har lyckats få effekt hos konsumenterna inom en bredd av frågor, från hållbara förpackningar till återbruk och mångfald, säger Erik Elvingsson Hedén, grundare av Sustainable Brand Index.
Vill du se alla e-handelsrelaterade vinnare kategori för kategori? Då har vi gjort en sammanställning på Ehandel Plus.
LÄS ÄVEN: Lista: De är mest hållbara enligt svenskarna - kategori för kategori
Sveriges mest hållbara varumärken - enligt kunderna:
1. Ikea
2. Coop
3. Änglamark
4. Matsmart
5. Ica
6. Polisen
7. Folkhälsomyndigheten
8. Apoteket
9. Lantmännen
10. Arla