Bianca Ingrossos e-handelsbolag Caia är inte främmande inför att hamna i trubbel hos Reklamombudsmannen. Denna gång har man dock hamnat under lupp gällande något annat än potentiellt könsdiskriminerande reklam. Och det har även resulterat i ännu en fällning.
Det som skapat friktion med minst en privatperson, som anmält företaget till RO, är nämligen Caias produktsidor. Eller närmare bestämt ett påstående på dessa som lyder ”CAIA Cosmetics är starka motståndare till djurförsök och våra produkter säljs inte på några marknader som kräver att produkterna testas på djur”.
Enligt anmälaren är texten vilseledande eftersom den ger intryck av att det finns skönhetsprodukter som testas på djur eftersom vissa länder kräver det, vilket inte är sant eftersom Kina har tagit bort det kravet, förmedlar RO av anmälarens kritik.
Beauty Icons AB, bolaget bakom Caia, verkar inte ha gjort någon längre utläggning till svar på kritiken utan främst skickat med en artikel för att stärka sitt uttalande.
Enligt Beauty Icons AB (annonsören) krävs det fortfarande tyvärr till stor del i Kina. Det står över hela internet. Annonsören har bilagt en länk till en artikel på djurensratt.se.
Den framförda artikeln övertygar dock inte Reklamombudsmannen som fäller Caia för vilseledande reklam.
Reklamombudsmannen finner att en genomsnittskonsument sannolikt uppfattar påståendet ”CAIA Cosmetics är starka motståndare till djurförsök och våra produkter säljs inte på några marknader som kräver att produkterna testas på djur” som att Caia väljer att inte marknadsföra sina produkter på marknader som kräver att produkterna testas på djur. Annonsören har bilagt en artikel på djurensratt.se som är från mars år 2019. Reklamombudsmannen finner inte att artikeln styrker att något eller några länder i dagsläget kräver att vissa produkter kräver tester på djur. Reklamen är därför vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler.
Den fällda texten används, i skrivande stund, fortfarande på Caia.se.