ANNONS

E-handelsprofilen om krisen: "Krigets effekt slog till direkt"

Peter Höjman stiger i graderna hos Bygghemma
Peter Modig, vd och grundare

“Ger sömnlösa nätter”.

ANNONS

I går kunde vi på Ehandel rapportera om att allt inte står rätt till ute i e-handelssverige. Detta trots att dagen inleddes med att Partykungen berättade att de växte som bara den, men i diskussion med deras vd stod det klart att de förmodligen var ett undantag.

Något som senare under dagen bekräftades då vi från ganska stora e-handlare fick rapporter om starkt dalande försäljning och i många fall en kris.

LÄS ÄVEN: Nattsvart för e-handlarna efter krigets start: ”Allvarligt orolig”

I samma veva så gick e-handelsprofilen Peter Modig ut på Facebook och “rev av plåstret” och berättade att de förlorat en hel del försäljning under 2022. Han fick medhåll av många andra e-handlare och det är en stor variation av branscher som verkar vara drabbade.

“Ett hårt slag i magen”

Vi vände oss till Peter Modig för att få veta mer.

Hur går det för er just nu?

Vi har tappat 50 procent av vår försäljning de senaste fyra veckorna jämfört med 2021. Det är ett hårt slag i magen som ger sömnlösa nätter och oro för framtiden, på flera plan.

Peter Modig driver e-handeln Evofilm som de senaste åren sett en snabb tillväxt. Företaget ska även ha klarat sig ganska bra genom pandemin.

Vi drabbades inte jättehårt av covid-krisen eftersom vi valde att satsa oss ur krisen genom en snabb expansion till nya marknader i Europa. Således märkte vi ingen större skillnad när lättnaderna kom, säger Peter och tillägger:

Krigets effekt slog däremot till direkt.

LÄS ÄVEN: E-handelsprofilen: ”Svårt att hålla tillbaka internationell expansion”

"Måste våga satsa framåt"

Vi frågade Peter Modig vad de gör just nu för att ta sig igenom denna nya krissituation och återigen kikar man på expansion som en potentiell lösning.

Vi gör på samma sätt som när covid-krisen slog till. Vi drar hårt i bromsen. Det vill säga vi skär alla kostnader vi kan och pausar alla utvecklingsprojekt som inte är absolut need to have år 2022.

Samtidigt är det svårt att spara sig ur en intäktskris utan man måste också våga satsa framåt. Vi kommer att tidigarelägga lanseringen på en ny marknad, som skulle ske år 2025, till i år istället för att söka nya intäkter nu när hela den europeiska marknaden är i gungning.

Ehandel bevakar och är i kontakt med flera e-handlare kring krisen. Är du drabbad och vill dela med dig av din situation hör av dig till oss på redaktionen.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap